• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.2007.tde-29032023-154909
Document
Author
Full name
Fábio Zuchetto Krumenauer
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2007
Supervisor
Committee
Batalha, Gilmar Ferreira (President)
Stipkovic Filho, Marco
Barbieri, Renato
Title in Portuguese
Engenharia simultânea e projeto orientado para a manufaturabilidade e montagem de portas automotivas.
Keywords in Portuguese
Carroçaria
DFMA
Engenharia simultânea
Manufatura
Abstract in Portuguese
O crescimento da competitividade global tem aumentado o interesse das empresas em desenvolver novas maneiras de melhorar a produtividade e qualidade de seus produtos, obtendo ainda se possível uma redução de custo nos processos de fabricação e no próprio produto. O fato do custo do produto manufaturado ser diretamente influenciado na fase de desenvolvimento do seu projeto e que, portanto, a sua manufaturabilidade deve ser considerada deste este momento, já é um consenso entre os acadêmicos e envolvidos nos meios industriais. Ferramentas capazes de reduzir custos durante o ciclo de vida do produto no início do desenvolvimento do projeto, se enquadram no DFX - Projeto orientado para a excelência, e isto demonstra a preocupação das empresas em relação à todo o ciclo de vida do produto. Nos setores automotivos são considerados requerimentos os aspectos ambientais, desmontagem e reciclabilidade nos Estados Unidos e Europa. Analisando-se estas aplicações para o desenvolvimento do automóvel pela engenharia brasileira, percebe-se que a sua utilização depende muito da necessidade da redução de custo e o cumprimento das leis. Então, critérios de desmontagem e manufaturabilidade são assuntos já absorvidos no projeto, porém aspectos de atendimento aos critérios ambientais não está plenamente difundida. Nesta obra, portanto, será comentado principalmente sobre a prática de implementação do DFM nos projetos de portas automotivas objetivando viabilizar um planejamento estratégico de redução de custos e melhoria da qualidade, além da redução do prazo para implementação e lançamento de novos produtos.
Title in English
Concurrent engineer and design for manufacturing and assembly automotive projects.
Keywords in English
Automotive body in white
Automotive closure
Concurrent engineer
DFM/A
LCA
Manufacture
ULSAB
ULSAC
Abstract in English
The increase global competition has led to immense interest in the development of new ways of increasing productivity and quality and cost reduction. It is well known fact that the costs of manufactured products are largely determined at the design stage and the manufacturability criteria are important to consider early in the design. To be able to cut life cycle costs at an early stage the following so called DFX tools have been developed and the analysis of the excellency of the product in the ambient scene is also becoming usual in the practical product design activities. In the automotive sectors, considering Europe and United States, recycling, dismantling and environmental aspects have great importance in the development of the automobile, as published in referring articles to these subjects. Analyzing these aspects for the development of the vehicle for local engineering, it has been verified that their use depend on the necessity of the reduction of cost and attendance to the laws. Then, criteria of assembly and manufacturability are absorbed subjects already in the project; however, in the aspect of attendance to the ambient criteria in the sector of doors manufacture, this is not applied to the most of projects. Then, the main issue of this paper is about the application of the DFM in automotive doors for Brasilian auto body design to aim structural cost reduction at the assembly line, besides reducing the vehicle program schedule and weight.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-03-30
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.