• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Habilitation Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.16.2016.tde-17102023-130529
Document
Author
Full name
Arthur Hunold Lara
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Committee
Ono, Rosaria (President)
Amorim, Arivaldo Leão de
Celani, Maria Gabriela Caffarena
Fabricio, Márcio Minto
Rocha, Angela Maria
Title in Portuguese
Modelos dinâmicos de representação no ensino da arquitetura e design
Keywords in Portuguese
Emuladores físicos
Materiais (desempenho)
Materiais de alto desempenho
Modelagem paramétrica
Modelos (representação)
Simulação
Abstract in Portuguese
Trata-se de pesquisa teórica e prática no campo da Arquitetura e do Design, acerca da evolução das metodologias de representação empregadas nas fases iniciais do processo de projeto. Cuida-se de expor e analisar a evolução das Entidades de Modelagem e dos Modelos Dinâmicos de Representação, com foco na melhoria do desempenho ambiental e acadêmico, com otimização da tectônica. Pontua materiais elásticos e maleáveis empregados por arquitetos e engenheiros, bem como suas diferentes interações com as forças naturais. Visita seus modelos dinâmicos de ensaios e apresenta suas respectivas eficiências estruturais, conjugadas com os aspectos estéticos e formais. Refaz um percurso paralelo, substituindo materiais elásticos por simulação física emulada, e compara as entidades em pequenas programações, verificando a potencialidade de modelos de representação dinâmica digital no ensino. Objetiva-se defender a validade da utilização, na cátedra, de modelagens e simulações na criação, proposição, composição e confirmação de processos investigativos projetuais, por intermédio do uso de algoritmos e desenhos múltiplos que mesclem habilidades digitais e manuais. Para tanto, com o lastro de ampla consulta bibliográfica concernente à temática, um percurso histórico é traçado e exposto de modo exploratório-analítico, revivendo conceitos e experiências, para, ao final, apoiando-se em pequenos experimentos realizados, concluir pela legitimidade e valor da proposta.
Title in English
Representation of dynamic models in the teaching of architecture and design
Keywords in English
Parametric modeling
Performance materials
Physical emulators
Simulation
Abstract in English
This is about theoretical and practical research in the Architecture and Design broad field, on the representation methodologies progress employed in in the early stages of the design process, taking care to expose and analyze the evolution of modeling entities, the representation of dynamic models, notably thought to improve the environmental and academic performance by optimizing the tectonics. Scores elastic and pliable materials employed by architects, engineers, and their different methods to deal with natural forces. Visit their dynamic models tests with their respective structural efficiencies combined with formal aesthetic. Redo a parallel route replacing elastic materials emulated by physical simulation, compares entities in small settings by checking the capability of digital dynamic representation models, focusing on education. The objective is to defend the use validity, the chair, the constant modeling and simulating of such applications, able to create, propose, and compose or to confirm, through multiple simulations, multiple drawings, mixed with manual and digital skills. To this end, and in the method of backed literature review in extensive consultation to books and articles concerning the theme, runs through the historical course of the subject under study, exposing exploratory and analytical way, concepts and experiences, just to do, at the end , concluding that its legitimacy and significant value through small experiments.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-10-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.