• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.93.2023.tde-27112023-195509
Document
Author
Full name
Renan Brienza Simões
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Fabbrini, Ricardo Nascimento (President)
Waizbort, Leopoldo Garcia Pinto
Zaidler Junior, Waldemar
Title in Portuguese
Os "novos murais" e o Minhocão: disputas, percepções e apropriações
Keywords in Portuguese
"Novo muralismo"
Ambiência
Fenomenologia
Graffiti
Minhocão
Abstract in Portuguese
Esta dissertação propõe uma investigação sobre o graffiti e os "novos murais" presentes na região do Minhocão, viaduto que corta bairros da Zona Oeste e do Centro histórico de São Paulo, com o objetivo de mapear e apresentar suas principais disputas, modos de percepção e apropriações. Parte-se do histórico de construção da via elevada; analisa-se brevemente algumas das disputas vinculadas aos usos e funções deste espaço, no momento atual; avança-se para a discussão sobre as modalidades da arte urbana e do graffiti na cidade de São Paulo, buscando-se definir o termo "novo muralismo"; apresenta-se o recorte dos festivais de "novo muralismo" no centro da cidade de São Paulo, com enfoque no período de 2015 a 2022, investigando suas origens, os modos de produção do espaço urbano, e os principais interesses públicos e privados envolvidos em sua realização. Por fim, analisa-se o Minhocão como fronteira urbana, elemento de separação de bairros, e também como uma estrutura que se constitui em duas ambiências significativamente distintas, a parte de cima do elevado e a parte de baixo, apresentando-se reflexões sobre as formas de ocupação destes espaços, com vistas a demonstrar o papel das imagens do graffiti e dos "novos murais" na configuração atual deste território e nos esforços públicos e privados de reconfiguração dessa região. Conclui-se que as imagens têm um importante papel na constituição das disputas sobre aquele território e defende-se a hipótese de que as inscrições presentes na parte de baixo do viaduto têm, em geral, um caráter mais enigmático e dissensual do que os "novos murais" na parte superior, cuja natureza tende a ser mais consensual.
Title in English
The "new murals" and the Minhocão: disputes, perceptions and appropriations
Keywords in English
"Minhocão"
"New muralism"
Ambience
Graffiti
Phenomenology
Abstract in English
This dissertation proposes an investigation into graffiti and the "new murals" in the Minhocão region, viaduct that cuts through neighborhoods in the West Zone and the historic center of São Paulo, with the aim of mapping and presenting their main disputes, modes of perception and appropriations. It starts with the construction history of the elevated road; it briefly analyzes some of the disputes related to the uses and functions of this space, at the present time. The discussion then moves on to the modalities of urban art and graffiti in the city of São Paulo, seeking to define the term "new muralism"; it presents a selection of "new muralism" festivals in the center of the city of São Paulo, focusing on the period from 2015 to 2022, investigating their origins, the modes of production of urban space, and the main marketing interests involved in their realization. Finally, the Minhocão is analyzed as an urban frontier, an element separating neighborhoods, and also as a structure that consists of two significantly different ambiences, the upper part of the elevated and the lower part. Reflections are presented on the ways of occupying these spaces, seeking to demonstrate the role of graffiti images and "new murals" in the current configuration of this territory and in public and private efforts to reconfigure this region. It is concluded that the images play an important role in the constitution of disputes over that territory and it is defended the hypothesis that the inscriptions present on the underside of the viaduct have, in general, a more enigmatic and dissenting character than the "new murals" at the top, whose nature tends to be more consensual.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-11-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.