• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.85.2022.tde-18102022-163446
Document
Author
Full name
Fernando Bastos de Melo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Vicente, Roberto (President)
Aguiar, Laís Alencar de
Marchi, Juliana
Title in Portuguese
Viabilidade de implementação de Iniciação Científica Júnior no IPEN
Keywords in Portuguese
comunidade científica
Educação Básica
Iniciação Científica
letramento científico
Abstract in Portuguese
Neste trabalho é realizado o estudo da viabilidade de implementação de um programa de Iniciação Científica para o Ensino Médio no IPEN para alunos de faixa etária acima de 16 anos. Para tal finalidade são verificados aspectos legais, pedagógicos e práticos que sejam necessários para o encaminhamento do projeto de modo a atender aos objetivos educacionais dos estudantes e dos orientadores. Além desse aspecto formal é verificada a viabilidade do ponto de vista motivacional, de modo que o pesquisador do IPEN, de fato, sinta-se impelido a aderir ao projeto de ICJ (Iniciação Científica Júnior). Primeiramente é realizado um estudo de como está a Educação Básica em São Paulo, no Brasil e no mundo de acordo com os índices governamentais do Brasil e do PISA. Posteriormente uma reflexão quanto à ICJ é desenvolvida por meio da análise de possíveis contribuições que o programa poderá oferecer para a educação do aluno e para as pesquisas científicas, havendo assim uma contribuição para o IPEN, como instituição, e para o Brasil, pela formação de cidadãos críticos que participam do debate público para a melhoria das condições de vida da sociedade em que vivem. Serão estudadas as experiências de sucesso no Brasil e no exterior de modo a direcionarmos a ICJ conforme os projetos educacionais que têm mais bem atendido à sociedade. Por fim é elaborado um plano de avaliação do programa de modo a ser verificado os benefícios atingidos para o instituto e para a formação dos alunos no decorrer de todo o percurso formativo.
Title in English
Feasibility of implementation of the Scientific Mentoring Program for High School at IPEN
Keywords in English
Basic Education
Mentoring Program
scientific community
scientific literacy
Abstract in English
This work studies the feasibility of implementing a Scientific Mentoring Program for Basic Education (ICJ, in Portuguese) at IPEN for students over the age of 16 years. For this purpose, legal, pedagogical and practical aspects that are necessary for the forwarding of the project are verified in order to meet the educational objectives of the students and advisors. In addition to this formal aspect, the feasibility of the motivational point of view is verified, so that the IPEN researcher, in fact, feels compelled to join the ICJ project. First, a study of basic education is conducted in São Paulo, Brazil and the world according to Brazilian government and PISA indices. Later a reflection on the ICJ is developed through the analysis of possible contributions that the program may offer to the student's education and scientific research, thus contributing to the IPEN, as an institution, and to Brazil, by the formation of critical citizens who participate in the public debate to improve the living conditions of the society in which they live. Successful experiences in Brazil and abroad will be studied in order to direct ICJ according to the educational projects that have best served society. Finally, a plan for evaluating the programme is drawn up in order to check the benefits achieved for the institute and for the training of students throughout the training course.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-10-21
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.