• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2022.tde-24022023-122022
Document
Author
Full name
Vera Milhome Vasques
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Cardoso, Mauricio (President)
Freire, Mariana Baltar
Leite Junior, Jorge
Nascimento, Silvana de Souza
Title in Portuguese
Teoria e carne: investigações sobre a pós-pornografia no cenário audiovisual brasileiro
Keywords in Portuguese
Análise fílmica
Pornografia
Pós-pornografia
Sexo
Sexualidade
Abstract in Portuguese
Este trabalho tem como objetivo investigar o cenário da pós-pornografia audiovisual brasileira. Para isso, são analisadas quatro obras: Filme para poeta cego (Direção: Gustavo Vinagre, 2012), Alfredo não gosta de despedidas (Direção: André Medeiros Martins, 2018), Latifúndio (Direção: Érica Sarmet, 2017) e o videoclipe Ménage a coyote (Coletivo Coiote e Anti-Projeto Anarco Fake, 2020). A pesquisa utiliza o método de análise fílmica, com forte inspiração nas obras de Ismail Xavier, para entender como o que está presente na forma fílmica dialoga com o mundo social. Também procura demonstrar que a questão do reconhecimento percorre todos os filmes analisados e que questões políticas envolvendo a necessidade de aceitação e existência estão presentes em todas as obras, ainda que pese a grande diferença entre elas. No Brasil e na América Latina, o conteúdo das obras pós-pornográficas é mais engajado em questões sociais e políticas do que muito do que é produzido nos países centrais do capitalismo.
Title in English
Theory and flesh: investigations into the Brazilian audiovisual post-pornography scene
Keywords in English
Film analysis
Pornography
Post-pornography
Sex
Sexuality
Abstract in English
This dissertation aims to investigate the Brazilian audiovisual post-pornography scene. For that purpose, the following pieces of cinematic art are herein analysed: Filme para poeta cego (directed by Gustavo Vinagre, 2012), Alfredo não gosta de despedidas (directed by André Medeiros Martins, 2018), Latifúndio (directed by Érica Sarmet, 2017), and the videoclip/short film Ménage a coyote (Coletivo Coiote e Anti-Projeto Anarco Fake, 2020). The research applies filmic analysis to understand how filmic form relates to the social world. It also discusses and demonstrate issues of recognition and acceptance (as well as those arising thereof) as shared elements by all four titles despite their clear dissimilarity. In Brazil and Latin America, the content of post-pornography tends to be more socially and politically engaged than much of what is produced in core countries.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-02-24
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.