• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2023.tde-31012024-161141
Documento
Autor
Nombre completo
Raquel Abuin Siphone
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2023
Director
Tribunal
Bernardini, Aurora Fornoni (Presidente)
Gomide, Bruno Barretto
Mountian, Daniela
Titan Junior, Samuel de Vasconcelos
Título en portugués
Um labirinto de encadeamentos: a poética dialética de Lev Tolstói, segundo Boris Eikhenbaum
Palabras clave en portugués
Boris Eikhenbaum
Formalismo russo
Lev Tolstói
Método Formal
Teoria Literária
Resumen en portugués
Em 1922, no auge da escola formalista, Boris Eikhenbaum (1886-1959) lançou sua monografia O jovem Tolstói. Essa não foi a primeira vez, nem seria a última, que o estudioso trabalharia com a obra do grande romancista russo. Em seu livro, Eikhenbaum aborda um período da poética tolstoiana com a qual não estamos acostumados a trabalhar: a juventude. O crítico russo concentra-se no primeiro período criativo de Tolstói, a fim de revelar por um lado suas raízes literárias e, por outro, as idiossincrasias do processo de escrita do autor, que acabaria delineando a sua poética. Como um adepto do método formal, a abordagem de Eikhenbaum procura determinar o sistema de procedimentos artísticos que acabaram se tornando característicos na obra de Tolstói. Nosso objetivo, portanto, é, à luz dessa compreensão eikhenbaumniana, descrever e apresentar quais são os métodos e procedimentos utilizados por Tolstói em sua fase inicial, quais os efeitos provocados em sua obra e como eles o preparam para o período da escrita dos grandes romances.
Título en inglés
A labyrinth of linkages: Lev Tolstoy's dialectical poetics, according to Boris Eikhenbaum
Palabras clave en inglés
Boris Eikhenbaum
Formal Method
Lev Tolstoy
Literary Theory
Russian formalism
Resumen en inglés
In 1922, at the apex of the Formalist school, Boris Eikhenbaum (1886-1959) published his monograph Young Tolstoy. This was not the first time, nor would it be the last, that the formalist would work with the literary material of the great Russian novelist. In his book, Eikhenbaum analyses a period of Tolstoyan poetics with which we are not used to working: the youth.The Russian critic focuses on Tolstoy's first creative period, in order to reveal, on the one hand, his literary roots and, on the other, the idiosyncrasies of the author's writing process, which would end up outlining his poetics. As a member of the Society for the Study of Poetic Language (OPOYAZ), Eikhenbaum's approach seeks to determine the system of artistic procedures that eventually became characteristic of Tolstoy's work. Our aim, therefore, is, in the light of this Eikhenbaumnian understanding, to describe and present the methods and procedures used by Tolstoy in his initial phase, the effects provoked in his literary work and how they prepare him for the period of writing the biggests novels.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2024-02-01
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.