• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2000.tde-29122022-121930
Document
Author
Full name
Fernando dos Santos Andrade
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2000
Supervisor
Committee
Campos, Claudia de Arruda (President)
Hansen, Joao Adolfo
Vidal, Ariovaldo José
Title in Portuguese
O caso Morel: investigações (im)possíveis
Keywords in Portuguese
Literatura brasileira - história e crítica
Teoria literária
Abstract in Portuguese
Este trabalho teve como ponto de partida o questionamento sobre a problemática recepção do primeiro romance de Rubem Fonseca, "O Caso Morel". A hipótese levantada era de que o livro não diferia muito de Lúcia McCartney, livro bem recebido pela crítica, diferentemente do que ocorreu com o romance. A investigação consistia em perceber se algo mudou na crítica ou no estilo do autor, ou se ambos mudaram, e em que medida, a partir de um denominador comum: a cultura de massa. Finalidades à parte, concretamente, não se chegou a tanto. O trabalho acompanhou as mudanças de postura da sociedade e, particularmente, da crítica em relação à cultura de massa. Inicialmente, houve uma valorização da cultura de massa como elemento de coesão social, relacionada ao populismo. Depois, esses componentes foram incorporados à alta cultura. Por fim, passou-se a uma desconfiança em relação aos produtos da indústria cultural. Essa trajetória pode ser observada comparando-se como os livros de Rubem Fonseca incorporam elementos da cultura de massa e como a crítica os vê. Nos dois primeiros livros, o autor mostra a nova ética moderna, mas sem se entregar à forma de tal ética - o seu tema é basicamente o atraso 'versus' a modernidade. Os críticos o saúdam como um renovador do gênero conto. Em Lúcia McCartney, Rubem Fonseca adota a forma da cultura de massa para falar dessa nova realidade. Nesse ponto, a crítica se espanta com a radicalização experimental do autor. Já em relação a "O Caso Morel", que apresenta elementos semelhantes ao do livro anterior, a recepção não foi tão calorosa. Talvez o mérito do trabalho tenha sido distinguir com mais exatidão os elementos da cultura de massa na obra do autor e levantar algumas reflexões sobre seu significado. Reflexão incompleta mas que tenta se inserir no que talvez seja o grande desafio para a Crítica Literária, pensar em novos parâmetros para a crítica
Title in English
Not available
Keywords in English
Not available
Abstract in English
This dissertation discusses the reception of Rubem Fonseca's first novel, O Caso Morel. I sketched the hypothesis that this book was not so different from Lúcia McCartney, which received a very good reception by the critics, different from what happened to O Caso Morel. This study examines if something has changed in the criticism or in autor's style, or if both has changed, and to what extent. It is necessary to consider a common aspect for both books: the mass culture. This dissertation doesn't reach all of its finalities. The paper followed the changing of society and criticism attitude related to mass culture and, as a consequence, to Rubem Fonseca's works. Initially, there was an appreciation of mass culture as a component of social cohesion, related to "populismo". Later, this components was incorporated in high culture. Finally, there was a distrust against mass culture products. This path can be noticed focusing the incorporation of mass culture components in Rubem Fonseca's books and the criticism evaluation on these books. In his first two books, the author shows a new modern ethic, but without coping to the model of this ethic - his theme is basically the backwardness 'versus' the modernization. The critics acclaimmed him as someone who renewed the genre "short story". In Lúcia McCartney, Rubem Fonseca adopted elements of mass culture to discuss this new reality. In this case, the criticism was surprised by the author's radical experience. Comparatively, 0 Caso Morel presents the same elements as Lúcia McCartney, but it received a less enthusiastic reception. Maybe the worthiness of this paper has been to distinguish more accurately the elements of mass culture in the author's books and to point out some questions and discussions on its meaning. This discussion was not completed, but it tries to reach the main chalenge of Literary Criticism: to suggest new patterns for the criticism
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-12-29
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.