• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2021.tde-23062021-190757
Document
Auteur
Nom complet
Camila Franco Batista
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2021
Directeur
Jury
Izarra, Laura Patricia Zuntini de (Président)
Bolfarine, Mariana
Casal, Maria Teresa Correia
Ladrón, Maria Soledad Morales
Titre en portugais
Performances de memória no romance irlandês contemporâneo (2000-2020)
Mots-clés en portugais
Diáspora
Ficção
Grande Fome irlandesa
Levante de Páscoa de 1916
Memória
Primeira Guerra Mundial
Resumé en portugais
Esta tese de doutorado tem o propósito de investigar a construção da memória cultural em quatro romances irlandeses contemporâneos: Star of the Sea (2002), de Joseph O'Connor; Days Without End (2016), de Sebastian Barry; Fallen (2014), de Lia Mills; e The Rising of Bella Casey (2013), de Mary Morrissy. Propõe-se que os romances do corpus são performances de memória, isto é, construções da memória cultural que exploram os discursos histórico e memorialístico para criar figuras de memória que, por fim, trazem à memória cultural perspectivas silenciadas ou esquecidas pelo discurso histórico dominante. Divide-se o trabalho em duas partes temáticas: na primeira, analisa-se a construção da memória cultural da Grande Fome e da diáspora irlandesa para os Estados Unidos nos romances Star of the Sea e Days Without End; discute-se como a memória social da Grande Fome colabora para a construção da memória cultural da catástrofe em Star of the Sea. Assim como a Grande Fome, a diáspora aos Estados Unidos é explorada como memória traumática, e a participação irlandesa na expansão para o Oeste norte-americano traz a memória do trauma dos perpetradores. Na segunda parte examina-se a composição da memória cultural da Primeira Guerra Mundial e do Levante de Páscoa de 1916 em Fallen e The Rising of Bella Casey. Ressalta-se a intenção de Fallen em recuperar a memória acerca da participação irlandesa na Primeira Guerra Mundial, um assunto controverso durante grande parte do século XX devido à imposição da memória política do Estado Livre Irlandês - que se define como celta, católico e republicano. Discute-se também a construção de lugares de memória através da criação de monumentos e como estes refletem conflitos pelo domínio da memória cultural. Em The Rising of Bella Casey há a recuperação das vozes de mulheres na figura de Isabella Casey, irmã do dramaturgo Seán O'Casey, que renasce criativamente durante o Levante de Páscoa de 1916. Investiga-se como o romance se posiciona como uma performance de memória que contesta a memória política do Estado Livre Irlandês e a exclusão de vozes dissonantes. Verifica-se que os romances selecionados para esta análise não apenas exploram o discurso histórico como cenários para a trama, mas trabalham com história e memória para produzir textos memorialísticos e, consequentemente, performar a memória na contemporaneidade.
Titre en anglais
Performances of Memory in the Contemporary Irish Novel (2000-2020)
Mots-clés en anglais
1916 Easter Rising
Diaspora
Fiction
Memory
The Great Irish Famine
World War I
Resumé en anglais
This doctoral dissertation aims to investigate the construction of cultural memory in four contemporary Irish novels: Star of the Sea (2002), de Joseph O'Connor, Days Without End (2016), de Sebastian Barry, Fallen (2014), de Lia Mills, and The Rising of Bella Casey (2013), de Mary Morrissy. It is suggested that these novels are performances of memory, i.e., they are constructions of cultural memory that explore historical and memory discourses to create figures of memory that bring to cultural memory perspectives silenced or forgotten by the dominant historical discourse. The work is divided into two thematic parts: in the first part, the construction of the cultural memory of the Great Famine and the Irish diaspora to the United States is analyzed in the novels Star of the Sea and Days Without End. It explores how the social memory of the Great Famine collaborates to build the cultural memory of the catastrophe in Star of the Sea. Similarly, the diaspora to the United States is read as a traumatic memory, and the Irish participation in the expansion to the North American West recalls the trauma of the perpetrators. In the second part, the composition of the cultural memory of the First World War and the 1916 Rising in Fallen and The Rising of Bella Casey is examined. It is suggested that Fallen seeks to recover the memory of the Irish participation in the First World War, a controversial subject for much of the 20th century due to the imposition of the political memory of the Irish Free State, which defines itself as Celtic, Catholic and republican. It also discusses the construction of places of memory through the creation of monuments and how they reflect conflicts over the domain of cultural memory. The Rising of Bella Casey recovers women's voices in the figure of Isabella Casey, sister of playwright Seán O'Casey, who is creatively reborn during the 1916 Easter Rising. This dissertation investigates how the novel positions itself as a performance of memory that challenges the political memory of the Irish Free State and the exclusion of dissenting voices. It argues that the novels selected for this analysis not only explore historical discourse as plot scenarios, but work with history and memory to produce memory texts and, consequently, perform memory in contemporaneity.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2021-06-23
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.