• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2020.tde-26052021-184835
Document
Author
Full name
Amayi Luiza Soares Koyano
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Pino, Claudia Consuelo Amigo (President)
Arbex, Márcia Maria Valle
Bergonzoni, Gisela Anauate
Lucas, Fabio Roberto
Title in Portuguese
Michel Butor e a parole em cores: das entrevistas literárias à criação
Keywords in Portuguese
Ethos
Argumentação
Entrevista literária
Experimentação literária
Literatura e outras artes
Michel Butor
Abstract in Portuguese
Esta dissertação tem por objetivo apresentar a relação entre imagem e palavra, aqui denominada de parole em cores, na obra de Michel Butor. Trata-se de um estudo sobre a relação entre as imagens autorais e a criação de Butor. Parte-se, para tanto, da análise da argumentação e da coconstrução da imagem de si (YANOSHEVSKY 2011, 2014, 2018) em duas entrevistas literárias (dentre as muitas concedidas pelo autor), sendo uma de 1963, La leçon de Proust selon Michel Butor, e a outra, de 2013, À double titre - Michel Butor. Em seguida, são contrastadas as imagens de si coconstruídas ao longo de cinquenta anos, entre uma entrevista literária e outra, com elementos composicionais das obras La Modification (BUTOR, 1980 [1957]) e da organização das obras completas de Michel Butor, tomando Mobile. Étude pour une représentation des États-Unis (BUTOR, 2007a [1962]) como ponto central de análise. Por fim, chega-se à ficcionalização da entrevista literária presente no filme Michel Butor Mobile (COULIBEUF, 2001), no qual atuam Mireille Calle-Gruber e Michel Butor, e da representação do feminino da transposição para o cinema da escrita experimental butoriana. Visa, sobretudo, a propor com este trabalho uma resposta à pergunta central de pesquisa: qual a relação da voz com o pintar com palavras de Michel Butor? Ou ainda, mais especificamente: qual a relação das imagens de si coconstruídas nas duas entrevistas literárias selecionadas com a criação literária das obras La Modification (BUTOR, 1980 [1957]) e Mobile (BUTOR, 2007a [1962])? E como ambas as obras se relacionam com o filme Michel Butor Mobile (COULIBEUF, 2001)? Na primeira entrevista, as imagens se coconstroem como uma reação do escritor à única pergunta enunciada pelo entrevistador, que vincula, por meio da técnica argumentativa de ligação, o ethos de Butor aos ethé do próprio Proust e ao de seu leitor ideal, que só encontra no romance proustiano contentamento, êxtase e maravilhamento. A partir dos argumentos de dissociação, Butor apresenta seus ethé de: leitor e estudioso esforçado, apto a superar as próprias dificuldades em prol da literatura; aluno dedicado e humilde perante seu mestre (apesar de na época já ser um escritor aclamado tanto pelo público quanto pela crítica); escritor-construtor, que aprendeu com Proust a erigir um livro. Já na segunda entrevista, a imagem do escritor é coconstruída tanto por meio de elementos de dissociação argumentativa quanto por analogia e ligação argumentativas. O espaço de coconstrução imagética é, portanto, de grande importância justamente pela constante presença da entrevistadora, que traz para a cena enunciativa diversas informações do escritor que não estariam presentes na entrevista se não fossem por ela. A criação butoriana acompanhou as mudanças culturais, incorporou o audiovisual como prática literária e estabeleceu novas possibilidades de parceiras artísticas, incluindo cineastas, como é o caso do filme de Coulibeuf (2001), recriando a experimentação literária através da tela e da ficcionalização da imagem do escritor através da performance. É nesse espaço de fronteira que Butor se encontra e se expressa. É nele também que ele enquadra sua experimentação literária.
Title in English
Michel Butor and the parole in colour: from literary interviews to creation
Keywords in English
Argumentation
Ethos
Literary Experimentation
Literary interview
Literature and other Arts
Michel Butor
Abstract in English
This master's thesis aims to introduce the relationship between image and word, henceforth parole in colour, in Michel Butor's oeuvre. This is a study on the relationship between authorial images and Butor's creations. The analysis departs, therefore, from discussing and co-constructing an image of the self (YANOSHEVSKY 2011, 2014, 2018) in two literary interviews (out of the many given by the author): one from 1963, La leçon de Proust selon Michel Butor, and another from 2013, À double titre - Michel Butor. Afterwards, these images of the self are contrasted and co-constructed across the period of fifty years that separates one interview from the other, with compositional elements from his works La Modification (BUTOR, 1980 [1957]) and organisational ones in a collection of Butor's complete works that includes Mobile. Étude pour une représentation des États-Unis (BUTOR, 2007a [1962]), considered the central focus of analysis. Finally, the fictionalisation of a literary interview that composes the movie Michel Butor Mobile (COULIBEUF, 2001) is analysed, in which Mireille Calle-Gruber e Michel Butor act; an analysis of the female body in the transposition of Butor's experimental writing into film is also included. The central research question to be answered tentatively is: what is the relationship between the voice and Butor's practice of painting with words? Yet more specifically: what is the relationship of these co-construed images in both selected interviews with literary creation in the works La Modification (BUTOR, 1980 [1957]) and Mobile (BUTOR, 2007a [1962])? How do both works relate to the movie Michel Butor Mobile (COULIBEUF, 2001)? In the first interview, these images are co-construed as the writer's reaction to a single question posed by the interviewer that bonds, through linking argumentative techniques, Butor's ethos to Proust's own ethé to that of the ideal reader, who would only find in Proust's novel a sense of contentment, ecstasy, and wonderment. Based on arguments of dissociation, Butor introduces his ethé: reader and dedicated reader, apt to overcome his own hardship for literature; a devoted and humble student in front of his master (although, at the time, he was already critically and publicly acclaimed); a writer-builder, who would have learned from Proust how to erect a book. On the second interview, on the other hand, the image of the writer is co-construed both through argumentative dissociative elements and through argumentative analogies and linking. The space of imagetic co-construction is, therefore, of great importance exactly due to the constant presence of the interviewer, who brings to the enunciative scene several pieces of information on the author that would not be part of the interview if it were not for her. Butor's creation has kept in touch with cultural changes, incorporating audio-visual media as literary practices, and it has established new possibilities for artistic partnerships, including film-makers, like in Coulibeuf's movie (2001), in turn recreating literary experimentation through the screen and the fictionalisation of the writer's image by means of performance. It is at that frontier space that Butor finds and expresses himself. It is thus that he frames his literary experimentation.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-05-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.