• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2022.tde-05102022-153407
Document
Auteur
Nom complet
Vitor Kawakami
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2022
Directeur
Jury
Arnaiz, Idalia Morejón (Président)
González, Elena Cristina Palmero
Kanzepolsky, Adriana
Timmer, Nanne
Titre en portugais
Encuentro de la Cultura Cubana e o arquipélago de papel: Cuba imaginada por uma revista diaspórica
Mots-clés en portugais
Cultura cubana
História intelectual
Identidade diaspórica
Revistas culturais latino-americanas
Resumé en portugais
Encuentro de la Cultura Cubana foi uma revista cultural com 54 números, trimestral e impressa, publicada em Madri entre 1996 e 2009. De alto nível de reflexão crítica, contou com a colaboração de uma rede transnacional de intelectuais e artistas cujas obras por ela publicadas mantiveram um grau inquestionável de representatividade da cubanía, provenientes tanto de dentro quanto de fora da Ilha. Entre seus diretores, estiveram nomes como Jesús Díaz, seu fundador, além de Pío E. Serrano, Rafael Rojas, Manuel Díaz Martínez e Antonio José Ponte. Foi produzida pela associação homônima dirigida por Annabelle Rodríguez, entidade responsável ainda pelo periódico digital Encuentro en la red - Diario independiente de asuntos cubanos (2000-2009) e pelo portal www.cubaencuentro.com. Esta pesquisa se ocupou em analisar a revista a partir do desenvolvimento da ensaística como preferencial modalidade textual de caráter dialógico, propícia para a releitura convergente do patrimônio cultural cubano. Pretendeu trazer ao debate como ela atuou, em ambos os espaços "concreto" e "imaginário", para de forma intermediadora se contrapor à fragmentação da cultura cubana. Para isso, identificou e analisou ao longo da publicação um corpus ensaístico dedicado aos seguintes temas: a cultura nacional diante da condição diaspórica ou das coordenadas cubano-americanas; a desconstrução do perfil de intelectual revolucionário; os dilemas intelectuais frente às noções de representação, memória e responsabilidade; a relevância do ensaio para uma imaginação estrutural aplicada à literatura cubana; o potencial do ensaísmo para intervenções no cânone literário; as ideias de cubanía em processo e de diferença como questões básicas para a identidade cultural. Em alguns ensaios ainda foram verificadas evidências de uma ideia de comunidade desejada, em termos de possibilidade ou inadequação, e detectados indícios de orientação pós-nacional como referencial conceitual para a cultura cubana. Este trabalho é um estudo analítico e interpretativo da revista e sua efetividade na imaginação de outro espaço nacional, prática intelectual reconciliadora assumida pelos editores e colaboradores de Encuentro de la Cultura Cubana em prol da publicação de uma revista como espaço simulacro de uma Cuba plena e democrática.
Titre en anglais
Encuentro de la Cultura Cubana and the paper archipelago: an imagined Cuba by a diasporic magazine
Mots-clés en anglais
Cuban culture
Diasporic identity
Intellectual history
Latin-americans cultural magazines
Resumé en anglais
Encuentro de la Cultura Cubana was a cultural magazine with 54 issues, printed copies published in Madrid, quarterly, from 1996 to 2009. With a high level of critical reflection, it counted with a transnational net of intellectual's and artist's collaboration, whose works published in the magazine kept an unquestioned cubanía representation, coming both from inside as well as outside the Island. Among the magazine's directors, there were names as Jesús Díaz, its founder, besides Pío E. Serrano, Rafael Rojas, Manuel Díaz Martínez and Antonio José Ponte. It was produced by a homonym association directed by Annabelle Rodríguez, who was also responsible for the digital periodical Encuentro en la red - Diario independiente de asuntos cubanos (2000-2009) and the portal www.cubaencuentro.com. This research aimed to analyze the magazine starting from the development of essay's writing as preferential textual modality with dialogical characteristic, favorable for convergent revisits to Cuban patrimony. It intended to bring to discussion as it acted indeed, in both spaces "concrete" and "imaginary", as an intermediary to oppose Cuban culture fragmentation. For this, it was identified and analyzed along the publication a corpus of essays dedicated to following themes: the national culture considering diasporic condition or American-cuban coordinates; the deconstruction of an intellectual revolutionary profile; the intellectual's dilemas against notions like representation, memory and responsibility; essay's relevance to an structural imagination applied to Cuban literature; the potential of essayism for interventions in the literary canon; the in process ideas of cubanía and the difference as basic questions to a cultural identity. In some essays it was still verified evidence of the idea of a desired community, related to possibility or inadequacy, and detected signs of post-national orientation as a referencial concept for the Cuban culture. This research is an analytic and interpretative study of the magazine and its effectiveness in the imagination of another national space, an intellectual reconciling practice assumed by editors and collaborators of Encuentro de la Cultura Cubana in favor of the publication of a magazine as simulacrum space of a complete and democratic Cuba.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2022-10-05
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.