• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.8.2005.tde-22122022-181725
Document
Author
Full name
Ingrid Hötte Ambrogi
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2005
Supervisor
Committee
Mota, Carlos Guilherme Santos Seroa da (President)
Beisiegel, Celso de Rui
Bittencourt, Circe Maria Fernandes
Capelato, Maria Helena Rolim
Reis Filho, Nestor Goulart
Title in Portuguese
Os paradeiros da escola primária pública paulistana 1922-2002representações sobre o tempo, os espaços e os métodos
Keywords in Portuguese
Arquitetura escolar
Escola pública em São Paulo
História da educação
Métodos educacionais
Abstract in Portuguese
Esta tese consiste em uma investigação sobre a história da escola primária pública paulistana, em que analisamos sua trajetória ao longo de oitenta anos (1922-2001). A periodização escolhida remete a tentativa de reconhecer as rupturas e as heranças do modelo escolar paulista desde o último decênio da Primeira República até a nossa história recente. O trabalho procura identificar o lugar da escola frente aos processos urbanos sofridos pela cidade de São Paulo e a arquitetura escolar desenvolvida por diferentes instituições ao longo dessa periodização. Considera-se que a arquitetura da escola institui um programa pedagógico específico, exigindo, portanto, uma leitura de tal particularidade analítica. Através dos modos e dos costumes mediante os quais a materialidade da escola se dá, é possível rastrear muitos de seus gestos e de suas posturas perante as questões educacionais. É possível, ainda, observar o panorama da constituição da cidade nos lugares sociais que incluem, como protagonistas, os diferentes edifícios escolares. A tese aqui desenvolvida debruça-se, ainda, sobre incoerências entre as correntes metodológicas adotadas oficialmente com a organização espacial da sala de aula que revelam sua impossibilidade e a conseqüente imagem do aluno expressa nos uniformes escolares
Title in English
Not available
Keywords in English
Educational methods
History of education
Public school of São Paulo
School architecture
Abstract in English
This thesis is an investigation about the public primary school of São Paulo that we analyze its trajectory in a period of eighty years (1922-2001). This chosen period is related to the effort of examining the ruptures the inheritance of school models of São Paulo since the last decade of First Republic until our recent history. This study intends to identify the school place at the head of the urban processes suffered by São Paulo city and the school architecture developed by different institutions during of this period. Considering that the architecture of the school establishes a specific pedagogical program that requires a reading of analytical particular. Across the ways and costumes of the school material, it's possible to observe the panorama of the city constitution in the social places that include, as protagonists, the different school buildings. The developed work leans over incoherence among methodological currents adopted officially with the space organization of the classroom that reveals its impossibility and consequent image of the pupil that is expressed in the school uniforms
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-12-22
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.