• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2023.tde-23022024-135151
Documento
Autor
Nombre completo
Luana Gonçalves Carvalho Fúncia
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2023
Director
Tribunal
Fabbrini, Ricardo Nascimento (Presidente)
Augusto, Daniel Sampaio
Rovai, Mauro Luiz
Silva, Mateus Araújo
Título en portugués
Uma análise do filme Loucura Ordinária de uma Filha de Cam, de Jean Rouch
Palabras clave en portugués
Decolonialidade
Feminismo
Loucura
Negritude
Rouch
Resumen en portugués
Trata-se de uma análise fílmica de Loucura Ordinária de uma Filha de Cam (1987), de Jean Rouch, acrescida de considerações teóricas que possibilitam enriquecer a compreensão do filme. Uma das questões que emergem é o tema da loucura na relação específica desta com outras modalidades de marginalidade social, a exemplo da feminilidade, da negritude e da colonialidade política. Também é proposta uma abordagem da loucura na relação com o capitalismo, a partir da constatação de que a interversão contemporânea da razão instrumental em mito, conforme o diagnóstico frankfurtiano, possa conter possibilidades de entender a loucura não só como ausência de razão, mas como inverso dialeticamente distinto da razão, como um resíduo não adaptável desta, resto correlato à própria inadaptação do louco à sociedade produtiva capitalista. Para tanto, são mobilizados autores, a exemplo de Canguilhem, Lévi-Strauss, Foucault e Fanon. O fio condutor dessas considerações, frise-se, é o referido filme de Rouch, primeiro propulsor do conjunto destas reflexões
Título en inglés
A filmic analysis of the Jean Rouch´s movie Ordinary Madness of a Cham´s Daughter
Palabras clave en inglés
Blackness
Decoloniality
Feminism
Madness
Rouch
Resumen en inglés
It consists into a filmic analysis of Ordinary Madness of a Cham´s Daughter (1987), film by Jean Rouch, to which are added teorethical considerations that lead to a richer comprehension of the referred film. One of the questions that appears is the theme about madness in a specific relation among that and other social marginality modalities, such as femininity, blackness and political coloniality. It is also proposed an approach of madness in its relationship with capitalism, from the point that the contemporary interversion of instrumental reason into mith, according to the frankurtian diagnostic, may contain possibilities of understanding madness not only as the absense of reason, but as an inversion dialetically different from the reason, as a residuum not adaptable of reason itself, residuum related directly to the inadaptation the mad people have to the capitalist productive society. In order to do so, differents authors are used, for exemple, Canguilhem, Lévi-Strauss, Foucault e Fanon. The common point to these considerations, to say once more, is the referred film of Rouch, the main influence that made possible this group of reflections
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2024-02-23
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.