• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.59.2023.tde-03102023-091918
Document
Author
Full name
Ashjan Sadique Adi
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2023
Supervisor
Committee
Barbosa, Francirosy Campos (President)
Gonçalves, Bruno Simões
Hamid, Sônia Cristina
Pinto, Paulo Gabriel Hilu da Rocha
Title in Portuguese
Os discursos sobre árabes e muçulmanos nos livros didáticos de História da Rede Adventista de Educação: por uma decolonialidade didática
Keywords in Portuguese
Árabes e muçulmanos
Decolonialidade
Livros didáticos de História
Abstract in Portuguese
Esta tese versa a respeito dos discursos sobre árabes e muçulmanos/as nos livros didáticos de História do Ensino Fundamental II da Rede Adventista de Educação. Árabes e muçulmanos/as exerceram significativa importância histórica, cultural, filosófica, técnica e científica para a Europa, para a ocidentalização, para a modernidade, entretanto, isso é pouco conhecido pelo público em geral. Sendo assim, a justificativa desta pesquisa se deu pelo fato destes grupos terem a riqueza de suas histórias frequentemente ocultadas pela narrativa hegemônica e por serem estereotipados e discriminados há séculos, nos mais diferentes meios e formas. Neste sentido, o objetivo geral consistiu em averiguar como os livros selecionados discursam sobre estes contextos, e comparar estas narrativas com as referentes às conjunturas europeias, africanas e indígenas, haja vista estes últimos povos serem as principais vítimas da colonialidade e do epistemicídio nas Américas. Deste modo, analisamos e discutimos os capítulos voltados ao Islam, às Cruzadas, ao Renascimento, às Grandes Navegações, aos povos indígenas e africanos, assim como os capítulos que discorrem sobre países do Oriente Médio e o item a respeito da Revolta dos Malês. A fundamentação teórica baseou-se em estudos historiográficos, educacionais, psicossociais, sociológicos e geopolíticos, constituindo uma pesquisa interdisciplinar e do âmbito da representação. A metodologia consistiu em análise crítica do discurso e pesquisa bibliográfica referente aos temas trazidos pelos livros, sendo a Decolonialidade o eixo de nossa análise e referencial teórico. Como resultados, constatamos que os livros preservam a perspectiva eurocêntrica tradicional da História; quanto aos muçulmanos/as não trazem uma versão estereotipada, mas silenciam sua importância para o mundo; por sua vez, os árabes ainda são apresentados em contextos estritamente bélicos e a respeito de africanos/as e indígenas apresentam um avanço na narrativa colonial clássica. Como considerações finais, refletimos que a narrativa imprescinde de uma mudança epistêmica, que expresse a diversidade do mundo em detrimento do privilégio eurocêntrico, assim como, revele a presença da interculturalidade na formação identitária brasileira, de modo a dirimir preconceitos, intolerâncias e discriminações e fazer emergir os que se encontram silenciados em seus saberes e riquezas. Afinal, cada um e cada uma de nós somos muitos e muitas.
Title in English
Discourses about Arabs and Muslims in the History textbooks of the Adventist Education Network: towards a didactic decoloniality
Keywords in English
Arabs and Muslims
Decoloniality
History textbooks
Abstract in English
This thesis deals with the discourses about Arabs and Muslims in the History of Elementary School II textbooks of the Adventist Education Network. Arabs and Muslims exerted significant historical, cultural, philosophical, technical, and scientific importance for Europe, for Westernization, and for modernity, however, this is little known by the general public. Therefore, the justification for this research was due to the fact that these groups have the richness of their histories often hidden by the hegemonic narrative and because they have been stereotyped and discriminated against for centuries, in the most different ways and forms. In this sense, the general objective was to find out how the selected books speak about these contexts and compare these narratives with those referring to European, African, and indigenous conjunctures, given that the latter are the main victims of coloniality and epistemicide in the Americas. This way, we analyze and discuss the chapters focused on Islam, the Crusades, the Renaissance, the Great Navigations, the indigenous and the African peoples, as well as the chapters that discuss Middle Eastern countries and the item about the Rebelion of the Malês. The theoretical foundation was based on historiographical, educational, psychosocial, sociological, and geopolitical studies, constituting interdisciplinary research and the scope of representation. The methodology consisted of critical discourse analysis and bibliographical research related to the themes brought up by the books, with Decoloniality being the axis of our analysis and theoretical framework. As a result, we found that the books preserve the traditional Eurocentric perspective of History; as for Muslims, they do not bring a stereotyped version, but silence their importance to the world; in turn, the Arabs are still presented strictly warlike contexts and, regarding Africans and indigenous people, they present an advance in the classic colonial narrative. As final considerations, we reflect that the narrative needs an epistemic change, which expresses the diversity of the world to the detriment of the Eurocentric privilege so that in this way the presence of interculturality in the formation of Brazilian identity is revealed, in order to resolve prejudices, intolerance and discrimination so that the silenced can emerge in their knowledge and riches, because, after all, each and every one of us is many.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-12-18
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.