• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2023.tde-24102023-181550
Documento
Autor
Nombre completo
Monica Cabral Oliveira
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2023
Director
Tribunal
Rodrigues, Livia de Araujo Donnini (Presidente)
Garcia, Bianca Rigamonti Valeiro
Souza, Elizeu Clementino de
Título en portugués
História de formação profissional docente: contexto de Educação Infantil em uma escola internacional
Palabras clave en portugués
Conhecimento de Professores
Desenvolvimento Profissional
Educação Infantil
Escolas Internacionais
Trajetórias de Formação Docente
Resumen en portugués
Esta dissertação tem por objetivo narrar como duas professoras que exercem a profissão na Educação Infantil em escolas internacionais, inicialmente sem formação específica para o trabalho com crianças pequenas e bem pequenas, dão significado às suas experiências formativas. O estudo busca compreender como essas professoras constroem seu conhecimento docente a partir do que pensam, de seu olhar para as crianças, de sua experiência, de seus vínculos de trabalho e de sua prática e não necessariamente do que aprenderam em sua formação inicial. Tratase de sujeitos que, por serem fluentes em língua inglesa, iniciaram a atuação na Educação Infantil em escolas internacionais sem ter a Licenciatura em Pedagogia. Nesse sentido, há uma peculiaridade em seu processo de desenvolvimento profissional, na medida em que começaram primeiramente pela experiência direta com as crianças, e essa experiência as instigou a, em dois percursos bastante distintos, buscar formação que lhes propiciasse qualificação profissional. Interessanos, nesta dissertação, compreender o que levou as professoras a procurarem pela docência e narrar a singularidade de seus percursos formativos.
Título en inglés
History of teacher professional education in the context of Early Childhood Education in an international school
Palabras clave en inglés
Early Childhood Education
International Schools
Professional Development
Teacher Education Trajectories
Teacher Knowledge
Resumen en inglés
This dissertation aims to narrate the histories of two early childhood education teachers who work in international schools. Both teachers began teaching children and very young children initially without specific education to work with this age group. Within this context, this dissertation attempts to interpret how both teachers assign meaning to their formative experiences. The study seeks to understand how these teachers build their teaching knowledge from their direct observation of children, from their experience, from their ties and relations with their working conditions and from their practice and not necessarily from what they learned in their initial education to become professional teachers. These are subjects who, because they are fluent in English, started working in Early Childhood Education in international schools without having a degree in Pedagogy. In this sense, there is a peculiarity in their professional development process insofar as they first they had direct experience with the children, and then this experience instigated them, in two very different paths, to seek further education that would provide them with professional qualification. In this dissertation, we are interested in understanding what led these teachers to embrace their own profession and to narrate the singularities of their formative paths.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2023-10-31
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.