• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.45.2022.tde-27012023-114625
Document
Author
Full name
Arlis dos Santos Amorim
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Brolezzi, Antonio Carlos (President)
Motta, Cristina Dalva van Berghem
Santos, Vinicio de Macedo
Title in Portuguese
Entre o formal e o intuitivo: atitudes dos estudantes em atividades de investigação matemática sobre pontos notáveis de triângulos
Keywords in Portuguese
Atitudes
Formal
Geogebra
Geometria
Intuitivo
Investigação matemática
Pontos notáveis de um triângulo
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa tem como objetivo central analisar as consequências pedagógicas do uso do Geogebra no processo de ensino e aprendizagem dos pontos notáveis de um triângulo em atividades de investigação matemática.. A partir de uma abordagem qualitativa, utilizando uma pesquisa bibliográfica e uma análise de sequência de atividades, buscamos responder Quais são os impactos que uma sequência didática, constituída a partir dos pressupostos do processo investigativo, provoca nas atitudes dos estudantes em relação à matemática?. A sequência didática foi aplicada em três turmas de nono ano de uma escola da rede privada da zona sul de São Paulo. Cada turma era composta por 34 alunos, em média, e a pesquisa de campo foi realizada no período de 13 de outubro a 03 de novembro de 2021, percorrendo 6 aulas de 70 minutos. A partir da análise das construções, inferências feitas pelos discentes e das observações realizadas pelo pesquisador, foi possível concluir que a utilização do programa geogebra a uma sequência didática pautada em pressupostos investigativos, gerou um engajamento na construção dos conceitos acerca dos pontos notáveis dos triângulos e, além disso, percebemos indícios relacionados às mudanças na concepção/atitudes em relação ao ensino e aprendizagem.
Title in English
Between the formal and intuitive: The students attitudes in activities of mathematical investigations about notable points of triangle.
Keywords in English
Attitudes
Formal learning
Geogebra
Geometry
Intuitive learning
Mathematical investigation
Notable points of triangle
Abstract in English
The main objective of this research is to analyze pedagogical consequences of the use of Geogebra in teaching and learning process towards notable points of a triangle. Based on a qualitative perspective, with the use of bibliographic research and sequence of activities analysis, we seek to answer the following question: What impacts does a didactic sequence, based on investigative process assumptions, cause on student attitudes towards mathematics?. A specific didactic sequence was applied in three ninth grade groups of a private school in the south region of Sao Paulo. Each class consisted of 34 students, on average, and the field research was carried out from October 13 to November 3, 2021, covering 6 classes of 70 minutes each. Through the analysis of students' constructions, inferences made by them and observations made by the researcher, it was possible to conclude that the use of Geogebra program in a didactic sequence based on investigative assumptions generated engagement in the construction of concepts about notable points of triangles. In addition, we noticed evidence related to changes in conception/attitudes regarding teaching and learning process.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-01-30
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.