• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.45.2023.tde-08032024-102429
Document
Author
Full name
André Akinaga Benites
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Valério, Barbara Corominas (President)
Grando, Regina Célia
Marques, Emília de Mendonça Rosa
Title in Portuguese
Jogos no ensino de matemática da Educação Básica: uma discussão sobre suas potencialidades
Keywords in Portuguese
Educação Básica
Jogos
Jogos e matemática acadêmica formal
Jogos e matemática escolar
Potencialidades do uso de jogos
Abstract in Portuguese
Este trabalho tem como objetivo a discussão das potencialidades do Jogo para a exploração da matemática escolar e acadêmica formal. Foi realizada uma pesquisa sobre a importância do Jogo por diversos pontos de vistas: biológico, psicológico, social, histórico e para o ensino de matemática; assim como foi elaborada e realizada uma oficina com profissionais da área de ensino de matemática para pôr em prática atividades baseadas em jogos e poder abrir uma discussão com seus participantes sobre quais potencialidades o jogo traz. Com a realização da pesquisa verificamos que o trabalho com jogos pode proporcionar uma dinâmica própria, que é estimulante e interativa, e que cria um espaço de atuação amplo, complexo e fértil.
Title in English
Games in mathematical education in Middle School and High School: a discussion on their potentialities
Keywords in English
Games
Games and formal academic math
Games and High School math
Potentialities of the use of the game
Secondary education
Abstract in English
This work has the goal to discuss the potentialities of Games for the exploration in high school math and formal academic math. Research was done about the importance of Games in various points of view: biologic, psychologic, social, historical and for Math teaching; there was also a workshop that was elaborated and presented to education professionals to put the game activities into practice and to open the discussion with its participants about what potentialities games have. With our research we verified that working with games provides its own dynamic, which is stimulating and interactive, and creates a wide, complex and fertile space for action.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-04-03
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.