• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.45.2023.tde-01042024-142309
Document
Author
Full name
Giovana Vieira de Morais
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Queiroz, Marcelo Gomes de (President)
Fuentes, Magdalena
Silva, Diego Furtado
Title in English
Tempo estimation via self-supervised learning
Keywords in English
Self-supervised learning
Tempo estimation
Abstract in English
Self-supervision methods learn representations by solving pretext tasks that do not require human-generated labels, alleviating the need for time-consuming annotations. These methods have been applied in computer vision, natural language processing, environmental sound analysis, and recently in music information retrieval, e.g. for pitch estimation. Particularly in the context of music, there are few insights about the fragility of these models regarding different distributions of data, and how they could be mitigated. In this work, we explore these questions by analyzing a self-supervised model for pitch estimation that we adapted for tempo estimation via rigorous experimentation with synthetic data and contrasting its behavior with real data. We discuss the design choices regarding the method and the input representation. Finally, we study the relationship between the input representation and data distribution for self-supervised tempo estimation.
Title in Portuguese
Estimação de andamento via self-supervised learning
Keywords in Portuguese
Estimação de andamento
Self-supervised learning
Abstract in Portuguese
Métodos auto-supervisionados (self-supervised) aprendem representações de dados por meio da resolução de tarefas de pretexto (pretext tasks) que não necessitam de rótulos gerados por humanos, diminuindo a necessidade de dados anotados para o treinamento dos modelos. Esses métodos foram aplicados em problemas de visão computacional, processamento de linguagem natural, análise de som ambiente, e, recentemente, em recuperação de informação musical. Particularmente no contexto da música, existem poucos insights sobre a fragilidade desses modelos no que diz respeito à diferentes distribuições de dados e como elas podem ser mitigadas. Nesse trabalho, exploramos essas questões ao dissecar um modelo auto-supervisionado, que foi adaptado da estimação de pitch para a estimação de andamento, por meio de uma exploração rigorosa com dados sintéticos, cujo desempenho foi comparado ao uso de dados reais. Discutimos as escolhas de design a respeito do método e das representações dos dados de entrada. Finalmente, estudamos a relação entre a representação de entrada e a distribuição dos dados para a estimação de andamento.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-04-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.