• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.39.2024.tde-07052024-152646
Document
Author
Full name
Lucas Sertório Carrascoza
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2024
Supervisor
Committee
Silveira, Sergio Roberto (President)
Daxenberger, Ana Cristina Silva
Freudenheim, Andrea Michele
Silva, Herbert Gomes da
Title in Portuguese
Aprendizagem baseada em projetos na formação inicial em educação física: ressignificando a identidade docente
Keywords in Portuguese
Educação física escolar
Formação docente
Projeto de vida
Abstract in Portuguese
O estágio supervisionado é um período de aproximação entre teoria e prática, no qual o futuro professor adquire saberes docentes a partir da experiência, contribuindo para a construção de sua identidade docente (PIMENTA, 2005). Essa experiência pode estar embebida de outras proposições, como a Aprendizagem Baseada em Projetos (ABP) que ao longo da formação inicial, possibilita a aquisição de conteúdos acadêmicos aos alunos no contexto do trabalho colaborativo, para a resolução de questões-problema (MARTINS, 2016). Assim, o presente projeto de pesquisa tem como objetivo compeender uma proposta de Aprendizagem baseada em projetos (ABP) na formação inicial de professores de Educação Física para a sua atuação no estágio supervisionado. Realizou-se uma pesquisa de caráter qualitativo, a qual possui uma amostra constituída de 8 participantes. Para a análise dos dados, empregou-se a Análise de Conteúdo (BARDIN, 2016) com apoio da estatística descritiva (SILVESTRE, 2007). As conclusões apontam que a ABP, em culminância com o estágio supervisionado, possibilitaram aos participantes compreenderem sua trajetória de vida e os elementos que influenciam na aquisição de saberes docentes e na ressiginificação de sua identidade como futuros docentes. Todavia ainda são necessários futuros estudos para que se possa compreender a influência da ABP na formação inicial nos cursos de licenciatura em Educação Física, no que tange a aquisição de conhecimentos no momento do estágio supervisionado
Title in English
Project-based learning in Physical Education initial formation reframing teaching identity
Keywords in English
Life project
School physical education
Teacher identity
Abstract in English
The supervised internship is a period of approximation between theory and practice, in which the future teacher acquires knowledge from experience, contributing to the construction of their teaching identity (PIMENTA, 2005). This experience may be embedded in other propositions, such as Project-Based Learning (PBL), which in higher education teaches academic content to students in the context of collaborative work to solve problems (MARTINS, 2016). Therefore, the present research project aims to understand a Project Based Learning (PBL) approach in the Physical Education course. There were 8 participants on this qualitative study, and the data were analyzed using methodological instruments such as the Content Analysis (BARDIN, 2016) supported by Descriptive Statistics (SILVESTRE, 2007). The conclusions point out that the PBL aligned with the supervised internship have helped participants reflect upon their live journey thus facilitating the understanding of the elements which take part on the construction of their teaching identity. However, deeper projects are needed to fully understand the influence of the PBL on the Physical Education courses and how they affect the acquisition of the practical knowledge by the students
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-05-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.