• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.2023.tde-17012024-090011
Document
Author
Full name
André Fransolin Rollo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Oliveira Junior, Silvio de (President)
Albuquerque Neto, Cyro
Tronville, Paolo Maria
Title in Portuguese
Estudo experimental da qualidade do ar interior em ambientes climatizados analisando parâmetros e suas correlações.
Keywords in Portuguese
Ambientes de ensino
Ar condicionado
Contaminantes
Correlações
Qualidade do ar interior
Abstract in Portuguese
Assunto de extrema relevância no que concerne à saúde e ao bem-estar dos ocupantes de uma edificação, a qualidade do ar interior apresenta-se como tema sob crescente foco na sociedade e na área de AVAC (Aquecimento, Ventilação e Ar Condicionado). Com a pandemia do coronavírus (COVID-19), a questão da qualidade do ar que se respira nos ambientes fechados ganhou ainda mais relevância. Em instituições acadêmicas, além dos aspectos relacionados à saúde e ao bem-estar dos ocupantes, estudos apontam que a qualidade do ar e as condições de conforto térmico nas salas de aula promovem um impacto direto na capacidade de aprendizado e no desempenho acadêmico dos estudantes, além de contribuir com a redução da taxa de abstenções. Este trabalho estuda o comportamento de parâmetros que definem a Qualidade do Ar Interior (QAI), incluindo dióxido de carbono (CO2), materiais particulados (PM10 e PM2,5), agentes biológicos (fungos viáveis), além de propriedades psicrométricas, como temperatura e umidade relativa. Os conjuntos de parâmetros foram monitorados em ensaios realizados nas instalações da Escola Politécnica da Universidade de São Paulo. O estudo do comportamento das grandezas selecionadas foi parametrizado de modo a se obter as possíveis correlações entre elas, por meio do cálculo do coeficiente de correlação linear, destacando-se a avaliação das influências ocasionadas pela taxa de renovação, classes de filtragem e tipo de atividade desempenhada pelos ocupantes. As correlações obtidas permitem analisar a influência de um parâmetro em relação aos demais e às variáveis de projeto. Com base nos dados obtidos, os fatores que influenciaram significativamente a concentração de CO2 no ar interno foram o número de ocupantes (correlação positiva R=0,71) e a taxa de renovação (correlação negativa R=-0,47). Em relação aos particulados, sua concentração teve menor sensibilidade à vazão de ar externo (R=-0,27), com grande coeficiente de correlação entre suas concentrações nas áreas interna e externa (R=0,73), sendo parâmetros críticos nos tipos de eventos monitorados. Quanto aos fungos viáveis, houve uma correlação alta (R=0,83) no primeiro ensaio com os particulados finos (PM2,5). Porém, no conjunto dos dois ensaios, a correlação com os particulados grossos (PM10) foi a mais constante (R=0,48 e R=0,32).
Title in English
Experimental study of the indoor air quality in air-conditioned environments analyzing parameters and their correlations.
Keywords in English
Air conditioning
Contaminants
Correlations.
Educational environment
Indoor air quality
Abstract in English
A matter of extreme relevance to the health and well-being of the occupants of a building, indoor air quality presents itself as a topic under increasing focus in the society and HVAC area (Heating, Ventilation and Air Conditioning). With the coronavirus pandemic (COVID-19), the issue of the quality of air breathed in indoor environments has gained even more relevance. In academic institutions, in addition to the aspects related to the health and well-being of the occupants, studies indicate that air quality and thermal comfort conditions in classrooms have a direct impact on students' learning ability and academic performance, contributing also to the reduction of the absenteeism rate. This paper studies the behavior of parameters that define Indoor Air Quality (IAQ), including carbon dioxide (CO2), particulate matters (PM10 and PM2.5), biological agents (viable fungi) and psychrometric properties, such as air temperature and relative humidity. The sets of parameters were monitored through tests carried out in the facilities of the Polytechnic School of the University of São Paulo (EPUSP). The study of the behavior of the selected quantities was parameterized to obtain the correlations between them, by calculating the linear correlation coefficient, highlighting the evaluation of the influences of the renewal air rate, filter classes and type of activity performed by the occupants. The calculated correlations contribute to analyze the influence of one parameter in relation to the others and to the design variables. Based on the results obtained, the factors which significantly influenced the concentration of CO2 in the indoor air were the number of occupants (positive correlation R=0.71) and the renewal air rate (negative correlation R=-0.47). In relation to the particulate matters, its concentration showed lower sensitivity to renewal air rate (R=-0.27), with a high correlation coefficient between their concentrations in internal and external areas (R=0.73), being critical parameters in the monitored events. Regarding the viable fungi, a high correlation (R=0.83) was observed in the first test with fine particulates (PM2,5). However, across the two tests, the correlation with coarse particulates (PM10) was the most constant (R=0.48 e R=0.32).
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-01-18
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.