• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.2022.tde-12052022-083632
Document
Author
Full name
Lucas Ribeiro Mata
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Lopes, Roseli de Deus (President)
Yoshino, Rui Tadashi
Zancul, Eduardo de Senzi
Title in English
Considerations about the design and development of remote laboratories for teaching cyber-physical systems in engineering courses.
Keywords in English
Cyber-physical systems
Engineering education
Remote laboratories
Abstract in English
The spread of digital technologies has profoundly changed the dynamics of human activities in all aspects of life. Nowadays, digital transformation is the main challenge for several productive sectors in all countries. One of the most important factors in this process is the education of engineers who must be able to integrate multidisciplinary teams to design and develop engineering solutions based on digital technologies. Educational institutions must provide learning environments in which students can explore concepts and experience hands-on activities related to the use and development of digital technologies. Remote educational platforms can be a solution to share resources among institutions, increase the availability of equipment, and ensure the continuity of learning activities even during outbreaks of infectious diseases, as happened during the Covid-19 Pandemic. This work investigated the main aspects related to the design and development of remote laboratories for teaching cyber-physical systems in engineering courses. First, a literature review was carried out to identify learning objectives, competencies and educational strategies related to cyber-physical systems and industry 4.0 in engineering education. Three case studies were carried out on educational platforms used for teaching and researching cyber-physical systems. Then, a proposal for guidelines for the design of remote educational platforms for teaching cyber-physical systems was presented. A proof of concept was implemented based on these guidelines. Five engineering professors were invited to assess this proof of concept. Finally, some considerations were made about the design and development of remote laboratories for cyberphysical systems. The results presented in this work contribute and demonstrate the ease of implementation of flexible educational platforms, based on open-source technologies and hybrid learning, which can be used to develop multiple competencies in courses dedicated to the introduction and design of cyber-physical systems.
Title in Portuguese
Considerações sobre o design e desenvolvimento de laboratórios remotos para sistemas ciberfísicos nos cursos de engenharia.
Keywords in Portuguese
Educação à distância
Engenharia (Educação)
Laboratórios remotos
Sistema ciberfísicos
Abstract in Portuguese
A disseminação das tecnologias digitais mudou profundamente a dinâmica das atividades humanas em todos os aspectos da vida. Atualmente, a transformação digital é o principal desafio para diversos setores produtivos em todos os países. Um dos fatores mais importantes nesse processo é a formação de engenheiros que devem ser capazes de integrar equipes multidisciplinares para projetar e desenvolver soluções de engenharia baseadas em tecnologias digitais. As instituições de ensino devem fornecer ambientes de aprendizagem nos quais os alunos possam explorar conceitos e experimentar atividades práticas relacionadas ao uso e desenvolvimento de tecnologias digitais. Plataformas educacionais remotas podem ser uma solução para compartilhar recursos entre instituições, aumentar a disponibilidade de equipamentos e garantir a continuidade das atividades de aprendizagem mesmo durante surtos de doenças infecciosas, como aconteceu durante a Pandemia da Covid-19. Este trabalho investigou os principais aspectos relacionados ao projeto e desenvolvimento de laboratórios remotos para o ensino de sistemas ciberfísicos em cursos de engenharia. Primeiramente, foi feita uma revisão de literatura para identificar objetivos de aprendizagem, competências e estratégias educacionais relacionadas a sistemas ciberfísicos e indústria 4.0 no ensino de engenharia. Foram realizados três estudos de caso sobre plataformas educacionais utilizadas para ensino e pesquisa de sistemas ciberfísicos. Em seguida, foi apresentada uma proposta de diretrizes para o projeto de plataformas educacionais remotas para o ensino de sistemas ciberfísicos. Uma prova de conceito foi implementada com base nessas diretrizes. Cinco professores de engenharia foram convidados a avaliar esta prova de conceito. Finalmente, foram feitas algumas considerações sobre o projeto e desenvolvimento de laboratórios remotos de sistemas ciberfísicos. Os resultados apresentados neste trabalho contribuem e demonstram a facilidade de implementação de plataformas educacionais flexíveis, baseadas em tecnologias de código aberto e aprendizagem híbrida, que podem ser usadas para desenvolver múltiplas competências em cursos dedicados à introdução e design de sistemas ciberfísicos.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-05-12
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.