• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.3.2021.tde-28032022-144510
Document
Auteur
Nom complet
Paulo Tomaz Pellegrini
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2021
Directeur
Jury
Kabbach Junior, Felipe Issa (Président)
Grassi Junior, Valdir
Vianna Junior, Edison de Oliveira
Marte, Claudio Luiz
Santos, Alessandro Santiago dos
Titre en portugais
Contribuição à consideração de inovações tecnológicas de condução veicular e de sistemas inteligentes de transporte no desenvolvimento de projetos viários.
Mots-clés en portugais
Infraestrutura viária digital. Veículos especiais
Projeto de sistemas viários
Sistemas de transportes
Sistemas inteligentes de transporte
Veículos automatizados e conectados
Resumé en portugais
Este trabalho tem por objetivo compilar de forma didática e abrangente os principais aspectos da condução veicular automatizada e conectada relacionados ao projeto de sistemas rodoviários. É possível subdividir este texto em 3 partes principais. A primeira parte versa sobre os aspectos associados aos motoristas, processo de condução do veículo, legislação de trânsito, segurança, tecnologias associadas aos veículos e às vias e à condução veicular automatizada (CAD Connected and Automated Driving), contemplando também os fatores humanos. Ainda na primeira parte são abordados os aspectos tecnológicos associados aos veículos e às vias. As tecnologias associadas ao sistema viário abrangem os Sistemas Inteligentes de Transporte (Intelligent Transport Systems ITS), os Sistemas Inteligentes de Transporte Colaborativos (Cooperative Intelligent Transport Systems C-ITS), a infraestrutura digital e níveis de suporte digital ofertado pela via. Com relação aos veículos são abordadas as terminologias associadas à condução veicular automatizada, sistemas veiculares, funcionalidades e sensores. A segunda parte do trabalho contempla estudo de caso de duplicação de rodovia e o projeto conceitual. No estudo de caso é analisada a possível contribuição dos novos recursos tecnológicos embarcados nos veículos para o desenvolvimento de projetos viários. Com este objetivo foi realizada análise crítica acerca do impacto das novas tecnologias nos veículos sobre um dos mais importantes parâmetros considerados no projeto da via: a distância de visibilidade. Ainda na segunda parte, o Projeto Conceitual estabelece premissas a serem consideradas para a preparação da via para a circulação de veículos com os recursos da condução automatizada e conectada. A terceira parte é composta pelas conclusões e recomentdações. As conclusões abrangem considerações sobre os níveis de automatização da condução veicular SAE J3016, sistemas veiculares, sensores, condução veicular automatizada e conectada, fatores humanos (incluindo motoristas idosos) e possível cenário para implantação da condução veicular automatizada e conectada. Ao final há recomendações sobre regulamentação, infraestrutura e fabricantes de veículos e sistemas.
Titre en anglais
Contribution to the consideration of technological innovations in vehicle driving and intelligent transport systems in the development of road projects.
Mots-clés en anglais
Connected and automated driving
Digital infrastructure
Intelligent transport systems
Road projects
Resumé en anglais
This work aims to compile, in a didactic and comprehensive way, the main aspects of automated and connected vehicle driving related to the design of road systems. It is possible to subdivide this text into 3 main parts. The first part deals with aspects associated with drivers, vehicle driving process, traffic legislation, safety, technologies associated with vehicles and roads and automated vehicle driving (CAD Connected and Automated Driving), also contemplating human factors. Also in the first part, the technological aspects associated with vehicles and roads are addressed. The technologies associated with the road system include the Intelligent Transport Systems (ITS), the Collaborative Intelligent Transport Systems (CITS), the digital infrastructure and levels of digital support offered by the road. With regard to vehicles, terminologies associated with automated vehicle driving, vehicle systems, functionalities and sensors are addressed. The second part includes a case study of highway duplication and the conceptual design. The case study analyzes the possible contribution of new technological resources embedded in vehicles for the development of road projects. With this objective in mind, a critical analysis was carried out on the impact of new technologies on vehicles on one of the most important parameters considered in the road design: the visibility distance. Also in the second part, the Conceptual Project establishes premises to be considered for the preparation of the road for the circulation of vehicles with the resources of automated and connected driving. The third part consists of conclusions and recommendations. The conclusions cover considerations on the automation levels of SAE J3016 vehicular driving, vehicle systems, sensors, automated and connected vehicular driving, human factors (including elderly drivers) and possible scenario for the implementation of automated and connected vehicular driving. At the end there are recommendations on regulation, infrastructure and vehicle and system manufacturers.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2022-03-31
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.