• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.3.2022.tde-15082023-084847
Document
Author
Full name
Jhonnes Alberto Vaz
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Cintra, Jorge Pimentel (President)
Medeiros Filho, Dante Alves
Nakao, Osvaldo Shigueru
Tori, Romero
Veiga, Luís Augusto Koenig
Title in Portuguese
Os caminhos do ensino de geomática no curso de engenharia civil da Escola Politécnica da Universidade de São Paulo: o ensino híbrido como possibilidade em um mundo pós-pandemia COVID-19
Keywords in Portuguese
Covid-19
Educação
Ensino híbrido
Ensino superior
Tecnologia
Topografia
Abstract in Portuguese
A Topografia é uma Ciência que existe desde civilizações antigas. Na Engenharia Civil é uma área importante pois pode estar inserida em diversas fases de um projeto de engenharia, do início ao fim. No final do Século XX, diante das evoluções da Engenharia surgiu uma nova área do conhecimento atualmente chamada de Geomática, na qual a Topografia, em conjunto com outras ciências afins, está inserida. O Ensino da Topografia (atualmente Geomática) está presente em cursos de Engenharia Civil, e na Escola Politécnica da Universidade de São Paulo aparece desde a sua fundação, e passou por diversas mudanças ao longo do tempo. No ano de 2020 o mundo se viu frente a um novo desafio provocado pela pandemia COVID-19. Na área do ensino, diversas instituições migraram para o Ensino Remoto Emergencial (ERE), utilizando plataformas e recursos para continuar as aulas de forma remota. Este trabalho tem como objetivo apresentar os referenciais históricos marcantes ao longo da evolução do ensino de Topografia no curso de Engenharia Civil da Escola Politécnica da USP e avaliar o Ensino Remoto de Geomática como uma possibilidade de ruptura pedagógica positiva para a formação de Engenheiros no Século XXI. Para isso lançou-se um olhar para o passado, investigando e compreendendo como uma das mais antigas e tradicionais Escolas de Engenharia do País trabalhou e incorporou as mudanças no âmbito científico, tecnológico e pedagógico no Ensino de Topografia. Para isso também se realizou um levantamento sobre a percepção sobre o ERE de docentes que lecionam Geomática para Engenharia Civil na EPUSP e em outras IES. A partir deste olhar para o passado, sobre Ensino de Geomática na EPUSP e da atual experiência com o ERE, pretende-se discutir como o Ensino Remoto pode potencializar a aprendizagem de Geomática.
Title in English
Untitled in english
Keywords in English
Active learning methodologies
Emergency remote learning
Immersive Technologies
Teaching of surveying and geomatics
Technological and scientific evolution
Abstract in English
Topography is a science that has existed since ancient civilizations. In Civil Engineering it is an important area because it can be inserted in several phases of an engineering project, from the beginning to the end. At the end of the 20th century, due to developments in Engineering a new area of knowledge emerged, currently called Geomatics, in which Topography, together with other related sciences, is inserted. The Teaching of Surveying (now Geomatics) is present in Civil Engineering courses, and at Escola Politécnica da Universidade de São Paulo it appears since its foundation and has undergone several changes over time. In the year 2020 the world was faced with a new challenge caused by the COVID-19 pandemic. In the area of education, several institutions have migrated to Emergency Remote Learning (ERE), using platforms and resources to continue classes remotely. This work aims to present the historical landmarks throughout the evolution of the teaching of Topography in the Civil Engineering course of the Polytechnic School of USP and evaluate the remote teaching of Geomatics as a possibility of positive pedagogical rupture for the formation of Engineers in the XXI Century. For this, a look at the past was launched, investigating, and understanding how one of the oldest and most traditional Engineering Schools in the country worked and incorporated the changes in the scientific, technological, and pedagogical scope in the teaching Topography. To this end, a survey on the perception about the ERE of professors who teach Geomatics for Civil Engineering at EPUSP and in other HEIs was also carried out. From this look to the past, about Geomatics Teaching at EPUSP and the current experience with the ERE, it is intended to discuss how Remote Learning can enhance Geomatics Learning.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-08-16
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.