• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2020.tde-26022021-092246
Document
Author
Full name
Maria Fernanda Riscali de Lima Moraes
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Mourão, Maria Dora Genis (President)
Avancini, Atilio José
Capuzzo Filho, Heitor
Sene, Joel La Laina
Silva, Wagner Souza e
Title in Portuguese
O cinema do diretor de fotografia: traços estilísticos em Walter Carvalho
Keywords in Portuguese
Autoria
Cinema
David Bordwell
Direção de fotografia
Estilo
Jacques Aumont
Walter Carvalho
Abstract in Portuguese
O presente trabalho busca evidenciar a atuação de diretores de fotografia como parceiros dos diretores, e não apenas colaboradores, na autoria dos filmes. Objetivando investigar o papel criativo dos diretores de fotografia e a possibilidade de identificação estilística em sua atuação, parte-se da distinção entre filme e cinema, estabelecida por Jacques Aumont, buscando-se criar o conceito de cinema do diretor de fotografia: um modo de apreensão e de visão da realidade transposto na elaboração das imagens cinematográficas. Utilizando a metodologia estabelecida por David Bordwell, originalmente aplicada ao trabalho de diretores de cena, são analisados padrões internos dos filmes a partir da leitura formal dos elementos plásticos de composição e dos parâmetros técnicos de elaboração das imagens, com o objetivo de identificar traços recorrentes nas obras, que apontem para a autoria do fotógrafo. A metodologia é aplicada ao trabalho de Walter Carvalho (1947- ), diretor de fotografia com atuação relevante no cinema brasileiro, em sete filmes produzidos no período compreendido entre 1995 e 2017.
Title in English
Cinematographer's cinema: the style of Walter Carvalho
Keywords in English
Author
Cinema
Cinematography
David Bordwell
Jacques Aumont
Style
Walter Carvalho
Abstract in English
The present work focus on the performance of cinematographers as partners of directors, and not only as collaborators, in the autorship of movies. Aiming to investigate the creative role of cinematographers and the possibility of stylistic identification in their performance, and based on the distinction between film and cinema, established by Jacques Aumont, we create the concept of cinematographer's cinema: a way of apprehension of reality transposed to the creation of cinematographic images. Using David Bordwell's methodology, originally applied to the work of directors, internal patterns of the movies are studied, including formal aspects of composition's elements and technical parameters of the images, to identify cinematographer's authorship. The methodology is applied to the work of Walter Carvalho (1947- ), cinematographer with a relevant role in Brazilian cinema, with the analysis of seven movies produced between 1995 and 2017.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-02-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.