• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2023.tde-16082023-154903
Document
Author
Full name
Vinicius Mantovani Contrera Toro
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Avancini, Atilio José (President)
Cesarino, Pedro de Niemeyer
Saraiva, Leandro Rocha
Title in Portuguese
Ficção em terra indígena: enredo, encenação e narração na construção do filme Para'í junto aos Guarani Mbya do Jaraguá
Keywords in Portuguese
Encenação
Narrativa cinematográfica
Povo Guarani
Roteiro
Terra Indígena Jaraguá
Abstract in Portuguese
Este trabalho é um relato a partir da experiência pessoal do pesquisador na roteirização e direção do longa-metragem de ficção Paraí, realizado junto ao povo Guarani Mbya, na Terra Indígena Jaraguá, em São Paulo. A dissertação se divide em três elementos que compõem o discurso fílmico: o enredo, a encenação e a narração, apresentando-os a partir de Aristóteles e teóricos do cinema moderno, como André Bazin e Ismail Xavier. Discute-se, primeiramente, a complexidade do processo de transposição de conteúdos da vivência e pensamento Guarani para um roteiro de cinema. Depois, são apresentados pensamentos sobre atores amadores a partir dos quais é feita a reflexão sobre o trabalho de atuação com a comunidade indígena. A pesquisa ressalta a dicotomia do processo entre a busca por uma estética realista e a criação audiovisual a partir de um ponto de vista do nhandereko, o modo de vida Mbya, e da luta política pela demarcação das terras Guarani. Comenta-se também as especificidades da região do Jaraguá, suas interfaces com o contexto urbano e a relação entre o pesquisador-autor e o grupo da comunidade com o qual escreveu e produziu o filme.
Title in English
-
Keywords in English
Film narrative
Guarani People
Jaraguá Indigenous Land
Script
Staging
Abstract in English
This work is a report based on the researcher's personal experience in scripting and directing the feature film Para'í, made with the Guarani Mbya people, in the Jaraguá Indigenous Land, in São Paulo. The dissertation is divided into three elements that make up the filmic discourse: the plot, the staging and the narration, presenting them from Aristotle and theorists of modern cinema, such as André Bazin and Ismail Xavier. It discusses, first, the complexity of the process of transposing contents of Guarani experience and thought into a film script. Afterwards, thoughts on amateur actors are presented, from which a reflection is made on the work of acting with the indigenous community. The research highlights the dichotomy of the process between the search for a realistic aesthetic and audiovisual creation from a point of view of nhandereko, the Mbya way of life, and the political struggle for the demarcation of Guarani lands. It also comments on the specificities of the Jaraguá region, its interfaces with the urban context and the relationship between the author-researcher and the community group with which he wrote and produced the film.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-08-16
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.