• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2023.tde-15082023-113500
Document
Author
Full name
André Lima Monfrini
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Morettin, Eduardo Victorio (President)
Eugênio, Marcos Francisco Napolitano de
Machado, Patrícia Furtado Mendes
Title in Portuguese
A fase brasiliense do cinema de Vladimir Carvalho: um projeto de história e memória popular para Brasília
Keywords in Portuguese
Brasília
documentário brasileiro
Vladimir Carvalho
Abstract in Portuguese
Este trabalho tem por objeto três filmes do documentarista paraibano Vladimir Carvalho. São eles: os curtas Brasília Segundo Feldman (1979) e Perseghini (1984), e o longa-metragem Conterrâneos Velhos de Guerra (1990/1991). Propomos que estes três filmes compõem a fase brasiliense da cinematografia do cineasta. Tomados em conjunto, os filmes apontam para um projeto de história e de memória de Brasília que buscou tensionar as narrativas hegemônicas e construir uma perspectiva popular, ligada à classe trabalhadora, de compreensão da nova capital. Antes, a pesquisa investiga algumas das figurações de Brasília anteriores ao cinema de Carvalho, especialmente os cinejornais realizados durante a construção da cidade e os documentários feitos por cineastas ligados ao Cinema Novo nos anos 1960. Os filmes do documentarista paraibano são analisados a partir dos seguintes eixos: o uso que fazem de material de arquivo (propomos o conceito de sistema de imagens para pensar sua obra); as articulações entre entrevista e narração, em cotejamento com dinâmicas historiográficas do documentário brasileiro; e o retrato que o cineasta faz da cidade de Brasília no contexto do projeto da arquitetura moderna brasileira. Defendemos que Carvalho confronta tanto a memória modernista hegemônica quanto a memória de viés oficial que retratou Brasília ao evidenciar traumas e violências constitutivos da história da cidade e da experiência operária neste contexto. Nesse sentido, Vladimir foi um historiador de Brasília atuando através da linguagem cinematográfica. Ao longo dos anos 1970 e 1980, estabeleceu diálogos com processo de revisão crítica do modernismo brasileiro. Por fim, a pesquisa investiga como Conterrâneos velhos de guerra pode ser lido à luz do processo de redemocratização do país e de fundação da Nova República. Nesse momento, as memórias sociais sobre o ex-presidente Juscelino Kubitschek e sobre Brasília se reorganizaram, um processo com o qual Conterrâneos dialoga.
Title in English
-
Keywords in English
Brasília
Brazilian documentary
Vladimir Carvalho
Abstract in English
This work focuses on three films by the Paraiban documentary filmmaker Vladimir Carvalho. They are: the short films Brasília Segundo Feldman (1979) and Perseghini (1984), and the feature film Conterrâneos Velhos de Guerra (1990/1991). We propose that these three films make up the Brasília phase of the filmmaker's cinematography. Taken together, the films point to a project of history and memory of Brasília that sought to challenge hegemonic narratives and construct a working-class, popular perspective of understanding of the new capital. Beforehand, the research investigates some of the representations of Brasília prior to Carvalho's cinema, especially the newsreels made during the construction of the city and the documentaries made by filmmakers connected to Cinema Novo in the 1960s. The films of Carvalho are analyzed based on the following axes: his use of archival material (we propose the concept of system of images to understand his work); the articulation between interview and narration, in relation to historiographic dynamics of Brazilian documentary filmmaking; and the filmmaker's portrayal of the city of Brasília in the context of the modern Brazilian architecture project. We argue that Carvalho confronts both the hegemonic modernist memory and the official narrative that portrayed Brasília by highlighting the traumas and violence inherent in the city's history and the workers' experience in this context. In that sense, Vladimir was a historian of Brasília acting through cinematographic language. Throughout the 1970s and 1980s, he established dialogues with the process of critical revision of Brazilian modernism. Finally, the research investigates how Conterrâneos velhos de guerra can be read in light of the process of Brazilian re-democratization and the founding of the New Republic. At this moment, social memories about former president Juscelino Kubitschek and Brasília were reorganized, a process with which Conterrâneos dialogues.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
AndreLimaMonfrini.pdf (19.54 Mbytes)
Publishing Date
2023-08-15
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.