• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2024.tde-09052024-153215
Document
Author
Full name
Taís de Andrade e Silva Nardi
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2024
Supervisor
Committee
Mourão, Maria Dora Genis (President)
Mello, Cecilia Antakly de
Moraes, Maria Fernanda Riscali de Lima
Oliveira, Rogério Luiz Silva de
Scavone, Fernando Pasquale Rocco
Title in Portuguese
Forma e sentido na direção de fotografia: a criação de efeitos próprios à imagem
Keywords in Portuguese
Contraste e afinidade
Eisenstein
Fotografia cinematográfica
Narrativa visual
Abstract in Portuguese
A presente pesquisa visa demonstrar a relevância da direção de fotografia na construção da narrativa cinematográfica por meio da reflexão sobre seus efeitos de sentido e presença. Para tanto propõe um método de análise fílmica baseado no exame das relações de contraste e afinidade visuais criadas entre as cenas pela organização dos componentes visuais. Esse método é uma adaptação das recomendações de Bruce Block referentes à produção cinematográfica. Ele parte do princípio de que a elaboração das imagens do filme estrutura uma narrativa visual cuja análise permite a descrição do comportamento de cada componente imagético ao longo da obra e a decorrente interpretação dos efeitos que eles causam individualmente e em conjunto na narrativa. Esses efeitos são discutidos com apoio de conceitos da teoria do cinema que originalmente não se debruçam sobre a direção de fotografia, mas que apresentam reflexões sobre os processos de realização cinematográfica de forma geral. Entre elas, as noções de conflito, organicidade e montagem polifônica de Sergei Eisenstein ajudam a descrever a união entre conteúdo e forma na criação de sentidos. Considerações de Vivian Sobchack e David Bordwell contribuem para a discussão sobre a experiência do cinema para o espectador e colaboram, assim, com a descrição dos modos como os efeitos da imagem se constroem e impactam o público. A eles somam-se outros autores, com destaque para Hans Ulrich Gumbrecht, que traz para a pesquisa a diferença entre efeitos de sentido e efeitos de presença. Dessa maneira, a pesquisa localiza e nomeia diversos impactos da fotografia cinematográfica presentes em filmes brasileiros produzidos e exibidos em épocas diferentes, o que permite demonstrar a importância do seu trabalho na representação, narração e expressão fílmica em diferentes contextos culturais e tecnológicos. Os filmes analisados são: Anjos da Noite (Wilson Barros, 1987), Terra Estrangeira (Daniela Thomas e Walter Salles, 1995) e Albatroz (Daniel Augusto, 2019).
Title in English
Form and sense in cinematography: the creation of effects inherent to the image.
Keywords in English
Cinema
Cinematography
Contrast and affinity
Eisenstein
Visual narrative
Abstract in English
The present research aims to demonstrate the relevance of cinematography in the construction of cinematic narrative through a reflection on its effects of meaning and presence. To this end, it proposes a method of film analysis based on the examination of contrast and affinity relationships created between scenes by the organization of visual components. This method is an adaptation of Bruce Block's recommendations regarding film production and is based on the principle that the crafting of film images structures a visual narrative whose analysis allows for the description of the behavior of each image component throughout the work and the consequent interpretation of the effects they individually and collectively cause in the narrative. These effects are discussed with the support of concepts from film theory that originally do not focus on the craft of cinematography but which present reflections on the processes of filmmaking in general. Among them, Sergei Eisenstein's notions of conflict, organicity, and polyphonic montage help to describe the union between content and form in the creation of meaning. Considerations from Vivian Sobchack and David Bordwell contribute to the discussion on the cinema experience for the viewer, thus collaborating with the description of how image effects are constructed and impact the audience. They are joined by other authors in the same sense, with emphasis on Hans Ulrich Gumbrecht, who introduces the difference between effects of meaning and effects of presence to the research. In this way, the research manages to name various effects of cinematography elaboration found in Brazilian films produced and exhibited in different periods. This allows demonstrating the importance of the work of cinematography in the representation, narration, and cinematic expression in different cultural and technological contexts. The analyzed films are: Anjos da Noite (Wilson Barros, 1987), Terra Estrangeira (Daniela Thomas and Walter Salles, 1995), and Albatroz (Daniel Augusto, 2019).
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-05-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.