• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2023.tde-04072023-124738
Document
Auteur
Nom complet
Maria Regina Tavares Lucatto
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2023
Directeur
Jury
Ramos, Marco Antonio da Silva (Président)
Alvarenga, Claudia Helena Azevedo
Fonterrada, Marisa Trench de Oliveira
Menezes Junior, Carlos Roberto Ferreira de
Pereira, André Protasio
Titre en portugais
Os arranjos de Marcos Leite: criação, ensino, identidade e técnica na relação com sua trajetória pessoal
Mots-clés en portugais
Arranjo coral
Canto coral
Marcos Leite
Música popular brasileira
Textura e análise musical
Resumé en portugais
Esta tese trata dos arranjos corais completos que Marcos Leite (1953-2002) criou ao longo de sua trajetória de vida. Ele foi regente, pianista, violonista, violista e tocava sanfona. Impossível contar sobre seus arranjos, objeto de estudo desta tese, sem explicar sua forma de trabalhar. Ele tinha um jeito peculiar de se vestir, de se comportar e, sobretudo, de solucionar quaisquer questões imprevistas que surgissem tanto em sua vida profissional quanto pessoal. É nesse sentido que esta tese tem por objetivo demonstrar as diferentes soluções técnicas e estéticas criadas por Marcos Leite em seus arranjos entre 1978 e 2001, identificando seu estilo, sua maneira de fazer os arranjos e seu processo de escrita. Quatro autores embasam metodologicamente este estudo: André Protásio Pereira, Ian Guest, Marco Antonio da Silva Ramos e o próprio Marcos Leite. A partir desse autores chegou-se à identificação do elemento musical que foi utilizado para uma primeira avaliação dos 358 arranjos em estudo: a textura foi o elemento indispensável para diferenciar e classificar seus arranjos. Assim sendo, esses arranjos foram organizados em grupos que resultaram num total de oito texturas categoricamente diferentes. Para cada uma dessas texturas identificadas, com o auxílio de um cronograma dos arranjos e de uma tabela dessas texturas, foram selecionados oito arranjos que foram relevantes na carreira de Marcos Leite. Além das análises dos arranjos e dos procedimentos metodológicos ora relatados, esta tese abordou, ainda, a trajetória coral, a dinâmica dos arranjos e o curso Canto e Vida de Marcos Leite.
Titre en anglais
Arrangements by Marcos Leite: creation, teaching, identity, and technique in relation to his personal trajectory
Mots-clés en anglais
Choral arrangements
Choral singing
Marcos Leite
Popular Brazilian music
Texture and music analysis
Resumé en anglais
This dissertation studies the complete choral arrangements created by Marcos Leite (1953- 2002) throughout his life. He was a conductor, pianist, guitarist, violist, and accordion player. It must explain his way of working to make possible to talk about his arrangements, object of study of this dissertation. He had a peculiar way of dressing, behaving and, above all, solving any unforeseen issues that arose, both in his professional and personal life. This way, this dissertation aims to demonstrate the different technical and aesthetical solutions created by Marcos Leite on his arrangements written between 1978 and 2001, identifying his style, his way of making the arrangements and his writing process. This study is methodologically based on four authors: André Protásio Pereira, Ian Guest, Marco Antonio da Silva Ramos, and Marcos Leite himself. Based on these authors, an attempt was made to identify which musical element could be used for a first evaluation of the 358 arrangements under study: texture was the essential element to differentiate and categorize his arrangements. Therefore, the arrangements were categorically organized into eight groups of different textures. For each of these identified textures, with the aid of a timeline of the arrangement composition and a table of these textures, eight arrangements that were relevant in Marcos Leite's career were selected. In addition to the analysis of the arrangements and methodological procedures reported here, this dissertation also discussed the choral trajectory, the dynamics of the arrangements and the Canto e Vida course by Marcos Leite.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2023-07-04
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.