• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2022.tde-23092022-152625
Document
Author
Full name
Thiago da Silva Pires
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Pinto, Ivan Vilela (President)
Sant'Anna, Romildo Antônio
Zan, Jose Roberto
Title in Portuguese
Arapô: a religiosidade de Terreiro na discografia do violeiro Tião Carreiro
Keywords in Portuguese
Caipira
Música
Religiosidade
Tião Carreiro
Viola
Abstract in Portuguese
O presente trabalho busca destacar gravações da discografia do violeiro Tião Carreiro (José Dias Nunes) que fazem referência ao universo das religiosidades de Terreiro, considerando as letras das canções e seu possível diálogo com a linguagem musical. Tião Carreiro foi um artista da música caipira de raiz (ou música sertaneja autêntica) e, pelo protagonismo que exerceu junto à viola, se transformou em uma referência no estilo. Entende-se por religiosidade de Terreiro o conjunto de religiões brasileiras de caráter espiritualista que possuem em comum: (i) a crença no mundo da matéria (corpo) e no mundo dos espíritos (alma, espírito, consciência); (ii) o transe ritual; (iii) o culto e/ou a comunicação com os mortos/antepassados; (iv) a música como forma de comunicação; e (v) a crença no conceito de energia espiritual, a exemplo da energia vital do axé e da calunga. Para tanto, este trabalho utiliza como método a escuta da discografia do artista, a realização de entrevistas com pessoas de seu convívio, a consulta a registros diversos sobre o artista (entrevistas, matérias de jornal, entre outros) e a revisão bibliográfica de estudos que têm como objeto de análise a vida e a obra de Tião Carreiro. Dentre outros resultados, esta pesquisa identificou que a ocorrência de gravações que citam a religiosidade de Terreiro na música sertaneja não é eventual, ainda que o imaginário construído sobre a cultura caipira não costume contemplar expressões das religiões afro-brasileiras. Enquanto registro de um tempo, as letras das músicas sertanejas apontam a religiosidade como recurso de seus atores para lidar com conflitos e violências presentes no rural brasileiro.
Title in English
-
Keywords in English
Caipira
Music
Religiosity
Tião Carreiro
Viola
Abstract in English
The present work seeks to document recordings in discography of the viola player Tião Carreiro (José Dias Nunes) that makes some kind of mention to the universe of religiosities of Terreiro considering the songs lyrics in dialogue with the musical language. Tião Carreiro was an artist of música caipira raiz or authentic música sertaneja style and because of his prominence playing viola, he became a reference in the style. The religiosity de Terreiro is understood as the group of Brazilian religions with a spiritualist character that have in common: the belief in the world of matter (body) and the world of spirits (soul, spirit, consciousness), ritual trance, worship and (or) communication with the dead/beavers, music as a form of communication and the belief in the concept of spiritual energy like axé/kalunga. For this reason the artists discography was listened, various records about the artist (newspaper, articles, interviews, others) consulted and interviews with people who lived with him conducted, bibliographical studies where the artist or his discography figure as an object of analysis has been reviewed. Among other results, the research identified that the occurrence of recordings that mention the religiosity of Terreiro in country music is not occasional, even though the imaginary built on caipira culture does not usually contemplate expressions of Afro-Brazilian religions. As a record of a time, the lyrics of música sertaneja songs point to religiosity as a resource of its actors to deal with conflicts and violence present in rural Brazil.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-09-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.