• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2022.tde-11012023-172853
Document
Author
Full name
José Calixto Kahil Cohon
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Salles, Pedro Paulo (President)
Fridman, Ana Luisa
Macedo, Valéria Mendonça de
Montardo, Deise Lucy Oliveira
Pucci, Magda Dourado
Title in Portuguese
Nhamonhendu Mborai: prática e pensamento musical Mbya Guarani
Keywords in Portuguese
Guarani Mbya
Mbaraka
Música
Musicologia Indígena
Abstract in Portuguese
A música tem espaço especial na arte do povo Mbya Guarani. Ocupando uma ampla região no cone sul do continente dito americano, os Mbya cotidianamente se reúnem para cantar, dançar e escutar seus Cantos ou Cânticos mborai. Nos dias de festas e rituais especiais, a prática musical se intensifica por várias horas em diferentes contextos espaciais ou cerimoniais. Além do deleite estético que proporciona, essa música é sagrada e tem funções curativas, de comunicação e aprendizado com as divindades Nhanderu Kuery. A prática do mborai é assim um conhecimento fundamental para aprender a viver na terra de acordo com as orientações do deus-criador Nhanderu Nhamandu. Com esse importante papel, a música Mbya Guarani figura de maneira destacada na sua própria cosmologia. No pensamento musical que decorre desta genealogia encontramos conceitos chaves como o de sentir/escuta -endu e seu decorrente fazer música ou ouvir/sentir juntos nhamonhendu. Além de sua música sagrada, mais tradicional e ritual, o povo Mbya Guarani também se aventura em gêneros populares como o sertanejo, forró e rap demarcando seu espaço na indústria fonográfica e nos gêneros não-indígenas. Desta forma, o objetivo deste trabalho é observar as variações e diversidades de práticas, estilos e usos da música na vida cotidiana Mbya. Sempre observando a perspectiva a partir dos relatos, materiais encontrados na pesquisa e coletados em campo, depoimentos e traduções elaboradas junto aos interlocutores, esse trabalho busca elaborar um panorama dessa musicalidade dando centralidade a seus conceitos e autores.
Title in English
-
Keywords in English
Guarani Mbya
Indigenous Musicology
Mbaraka
Music
Abstract in English
Music has a special place in the art of the Mbya Guarani people. Occupying a large region in the southern cone of the so-called American continent, the Mbya gather daily to sing, dance and listen to their Mborai chants. On feast days and special rituals, musical practice is intensified, played for several hours in different spatial or ceremonial contexts. In addition to the aesthetic delight it provides, this music is sacred and has healing, communication and learning functions with the Nhanderu Kuery deities. The practice of Mborai is thus a fundamental knowledge to learn to live on earth according to the guidelines of the creator-god Nhanderu Nhamandu. With this important role, Mbya Guarani music figures prominently in its own cosmology. In the musical thought that stems from this genealogy, we find key concepts such as feeling/listening and its resulting making music or listening/feeling together nhamonhendu. In addition to their sacred, more traditional and ritual music, the Mbya Guarani people also venture into popular genres such as sertanejo, forró and rap, demarcating their space in the phonographic industry and in non-indigenous genres. In this way, the objective of this work is to observe the variations and diversities of practices, styles and uses of music in Mbya everyday life. Always observing the perspective from the reports, materials found in the research and collected in the field, testimonies and translations prepared with the interlocutors, this work seeks to elaborate a panorama of this musicality giving centrality to its concepts and authors.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-01-12
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.