• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2021.tde-26042022-155442
Document
Author
Full name
Renato Bolelli Rebouças
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2021
Supervisor
Committee
Martins, Marcos Aurélio Bulhões (President)
Andrade, Eduardo Santos de
Andrade, Mario Celso Ramiro de
Fabião, Eleonora Batista
Silva, Antônio Carlos de Araújo
Title in Portuguese
Espaços e materiais residuais em potência performativa: Cenografia expandida a partir do Sul
Keywords in Portuguese
cenografia expandida
destruição
epistemologia do sul
escombros
gabinete de curiosidades
materialidade
performatividade
precariedade
restos
transmidialidade
Abstract in Portuguese
O presente trabalho consiste em uma cartografia das minhas práticas de criação, percorrendo uma trajetória de experiências artísticas em espaços não convencionais. Realizada entre 2005 e 2020, no Brasil, Inglaterra e Estados Unidos, a pesquisa reúne um conjunto de obras, experimentos e processos compartilhados de aprendizagem que investiga a potência performativa de lugares, objetos e materiais residuais, bem como as relações com seus entornos urbano e rural. Ao tomar a destruição criativa, a renovação, a cenografização dos espaços e lugares, e o entulhamento de materiais descartados como características de uma "poética da destruição", apresento o conceito de cenografia expandida a partir de uma abordagem do Sul Global, tendo a precariedade, a performatividade, a materialidade e a transmidialidade como eixos teórico-práticos. As obras aqui abordadas tomam o abandono e a coleta de resíduos como ponto de partida para a construção de situações performativas em diversas linguagens artísticas (site-specific, instalações cenográficas, videoperformances, coleções, além de um website), formando um repertório transdisciplinar e fragmentário, feito em colaboração com diversos artistas. Como desdobramento desta pesquisa, proponho a criação de um Gabinete dos Desinteresses e Mediocridades, que coleciona restos de objetos e materiais em decomposição para refletir uma epistemologia cenográfica do Sul, construída entre ruínas, escombros e restos, tomados em suas potências alegóricas e narrativas.
Title in English
Residual spaces and materials in performative power: Expanded scenography from the South
Keywords in English
cabinet of curiosities
destruction
epistemology of the south
materiality
performativity
precariousness
remains
rubble
ruins
scenography expanded
transmidiality
Abstract in English
The present work consists of my creative practices cartography, covering a trajectory of artistic experiences in unconventional spaces. Conducted between 2005 and 2020, in Brazil, England, and the United States, the research brings together a set of works, experiments, and shared learning processes that investigate the performative power of places, objects, and residual materials, as well as the relationships with their urban and rural environments taking creative destruction, renovation, the scenography of spaces and places, and the clutter of discarded materials as characteristics of a "poetic of destruction". In this context, I present the concept of scenography expanded from a Global South approach, based on four theoretical and practical axes: precariousness, performativity, materiality, and transmidiality. The works discussed here take abandonment and the waste collection as a starting point for constructing performative situations in different artistic languages (site-specific, scenographic installations, video performances, collections, a website), creating a transdisciplinary and fragmentary repertoire, done in collaboration with several artists. As an outgrowth of this research, I propose a Cabinet of Disinterests and Mediocrities, which collects remains of decomposing objects and materials to reflect a southern scenographic epistemology, built between ruins, rubble, and remains taken in their allegorical and narrative powers.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2022-04-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.