• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.22.2023.tde-08032024-093016
Document
Author
Full name
Adson Hugo Gonçalves Soares
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2023
Supervisor
Committee
Mazzo, Alessandra (President)
Almeida, Rodrigo Guimarães dos Santos
Costa, Raphael Ranniere de Oliveira
Trettene, Armando dos Santos
Title in Portuguese
A formação prática dos técnicos em enfermagem e sua valorização no mercado de trabalho no Brasil
Keywords in Portuguese
Formação continuada
Salários
Simulação clínica
Técnicos de enfermagem
Valorização
Abstract in Portuguese
Objetivo: Compreender como tem sido a formação prática dos técnicos de enfermagem no Brasil e a valorização (financeira). Métodos: Este estudo foi realizado em etapas. A Etapa 1 consta de uma revisão de escopo. Para a busca dos documentos foram definidos os descritores: valorização profissional, enfermagem, técnico de enfermagem, formação, ensino técnico de enfermagem. Para a revisão de escopo, a estratégia de busca Population, Concept e Context (PCC) foi utilizada. Foram incluídos os estudos que continham os três elementos do PCC e que respondessem à pergunta norteadora, escritos em inglês, português e espanhol. A pesquisa foi realizada no período de 17 de maio e 23 de maio de 2022, nas seguintes bases de dados: National Library of Medicine (PubMed/MEDLINE), LIlacs, Embase, Web of Science, Scientific Electronic Library Online (SciELO) e Cinahl. Etapa 2 - Estudo qualitativo do tipo análise documental. Nessa etapa foi realizada a busca de documentos escritos e iconográficos que mostrassem a remuneração dos profissionais de enfermagem (nível médio), em sites governamentais federais e estaduais com parceria público privada para a pesquisa de salários médios de técnicos de enfermagem, além de sites próprios de hospitais estaduais utilizando as palavras-chave: salário, piso salarial, técnico de enfermagem, hospital federal, hospitais estaduais, gerando estratégias de busca em bases de busca. Resultados: Na revisão foram encontrados 1.338 entre os quais dois responderam aos critérios de busca estabelecidos. Os estudos demonstraram que a simulação clínica, quando realizada com método entre os estudantes de nível médio, atinge resultados satisfatórios. De forma isolada, a simulação pode não contribuir de forma assertiva para a boa formação de estudantes. Quanto a remuneração dos técnicos de enfermagem, maioria dos estados brasileiros paga abaixo do piso determinado pela lei 14.434/2022, gerando sobrecarga de trabalho e sentimento de desvalorização profissional na classe. Conclusão: A simulação clínica é fundamental para uma melhor formação de estudantes de nível médio na enfermagem, o que pode agregar maior conhecimento e devida valorização profissional, com conquistas salariais mais dignas.
Title in English
The practical training of nursing technicians and their appreciation in the labor market in Brazil
Keywords in English
Clinical simulation
Continuing education
Nursing technicians
Salaries
Valuing
Abstract in English
Objective: Understand how the practical training of nursing technicians in Brazil has been and their (financial) valuing. Methods: This study was carried out in stages. Step 1 consists of a scoping review. For the search of the documents, the descriptors were defined: professional development, nursing, nursing technician, training, technical nursing education. For the scoping review, the search strategy Population, Concept and Context (PCC) was used. Studies that contained the three elements of the PCC and that answered the guiding question, written in English, Portuguese, and Spanish, were included. The survey was carried out between May 17 and May 23, 2022, in the following databases: National Library of Medicine (PubMed/MEDLINE), LIlacs, Embase, Web of Science, Scientific Electronic Library Online (SciELO) and Cinahl. Step 2 - Qualitative study of the documental analysis type. At this stage, a search was carried out for written and iconographic documents that showed the remuneration of nursing professionals (medium level), on federal and state government websites with a public-private partnership for researching average salaries of nursing technicians, in addition to websites of nursing technicians and state hospitals using the keywords: salary, salary floor, nursing technician, federal hospital, state hospitals, generating search strategies in search bases. Results: In the review, 1,338 articles were found and, in the end, two were selected. Among the findings, it was noticed that clinical simulation, when well performed among high school students, achieves satisfactory results. In isolation, the simulation may not contribute assertively to the good training of students. As for the remuneration of nursing technicians, most Brazilian states pay below the floor determined by law 14.434/2022, generating work overload and a feeling of professional devaluation in the class. Conclusion: Clinical simulation is essential for better training of mid-level nursing students, which can add greater knowledge and due professional appreciation, with more dignified salary achievements.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
versaoResumida_Adson.pdf (126.53 Kbytes)
There are withheld file due to requirements (data publishing, patents or rights).
Release Date
2025-12-01
Publishing Date
2024-03-28
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.