• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.22.2023.tde-08122023-162614
Document
Author
Full name
Grasiele Cristina Lucietto da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2023
Supervisor
Committee
Comin, Fabio Scorsolini (President)
Ferreira, Cintia Bragheto
Santos, Manoel Antonio dos
Scherer, Zeyne Alves Pires
Title in Portuguese
Condições emocionais e intervenções grupais para a promoção de saúde mental entre estudantes da Universidade do Estado de Mato Grosso
Keywords in Portuguese
Ensino superior
Pandemia
Processos grupais
Saúde do estudante
Saúde mental
Abstract in Portuguese
Esta Tese teve como objetivos implementar e avaliar uma intervenção grupal de promoção de saúde mental com universitários dos cursos de graduação da Universidade do Estado de Mato Grosso, campus Tangará da Serra - MT, bem como avaliar a saúde mental da população universitária do referido campus por meio da identificação das medidas dos níveis de estresse, depressão, ansiedade, satisfação de vida, afetos positivos, afetos negativos e percepção de suporte social. Esta Tese foi conduzida por meio de três estudos independentes. O primeiro estudo consistiu em uma revisão integrativa de literatura com o objetivo de descrever quais intervenções grupais têm sido realizadas na modalidade on-line para a prevenção e promoção de saúde mental em universitários. As principais evidências sugerem que as intervenções on-line são eficazes para promover a saúde mental dos universitários em tempos de isolamento social, auxiliando na redução dos sintomas de ansiedade, depressão e estresse, com conclusões satisfatórias e promissoras. O segundo estudo foi realizado com 340 estudantes universitários. Foram utilizados os seguintes instrumentos: Escala de Satisfação de Vida, Escala de Afetos Positivos e Negativos, Depression, Anxiety and Stress Scale - DASS-21, Questionário de Saúde Geral - QSG-12, Escala de Percepção de Suporte Social (versão adulta) e um Questionário sobre Perfil Universitário. Os resultados revelaram uma prevalência significativa de sintomas de depressão, ansiedade e estresse, bem como evidenciaram o papel do bem-estar subjetivo como protetivo para o adoecimento mental, uma vez que baixos níveis de satisfação de vida foram preditores de depressão e estresse, baixos níveis de afetos positivos foram preditores da depressão e altos níveis de afetos negativos foram preditores da depressão, ansiedade e estresse. A falta de apoio psicossocial e profissional para a saúde mental dos estudantes também foi identificada como um fator preditor desses sintomas. Além disso, a preocupação com a pandemia de COVID-19 foi identificada como um preditor para o estresse. O terceiro estudo avaliou a eficácia de ações de promoção da saúde mental com universitários, utilizando um estudo quase-experimental, misto, do tipo interventivo. Os resultados da análise comparativa evidenciaram mudanças significativas nas dimensões autoeficácia, bem-estar, depressão e ansiedade no grupo intervenção. Os resultados qualitativos destacaram o suporte social como um facilitador importante para a adaptação dos estudantes à universidade em decorrência da pandemia. Experiências anteriores bem-sucedidas, contato com atividades práticas e apoio externo foram fatores relevantes. Dificuldades socioeconômicas, conciliação trabalho/estudo, relações interpessoais disfuncionais, autogerenciamento ineficaz dos estudos e alto nível de exigência acadêmica também foram identificados como dificultadores. Os participantes perceberam o grupo on-line como uma estratégia eficiente para a promoção da saúde mental, oferecendo um espaço de compartilhamento de experiências, autoconhecimento e acolhimento em um cenário de isolamento social. Em suma, esta Tese permitiu compreender as condições emocionais dos estudantes da referida instituição, evidenciando a eficácia e viabilidade das intervenções grupais para a promoção de saúde mental junto a esse público.
Title in English
Emotional conditions and group interventions for the promotion of mental health among students of the State University of Mato Grosso
Keywords in English
Group processes
Higher education
Mental health
Pandemic
Student health
Abstract in English
This thesis aimed to implement and evaluate a group intervention to promote mental health with undergraduate students of the State University of Mato Grosso, Tangará da Serra campus - MT, as well as to evaluate the mental health of the university population of that campus, through the identification of measures of levels of stress, depression, anxiety, life satisfaction, positive affections, negative affections and perception of social support.This thesis was conducted through three independent studies. The first study consisted of an integrative literature review with the aim of describing which group interventions have been carried out in the online modality for the promotion and prevention of mental health in university students. The main evidence suggests that online interventions are effective in promoting the mental health of university students in times of social isolation. These interventions assisted in reducing symptoms of anxiety, depression and stress, with satisfactory and promising findings. The second study was a quantitative investigation conducted with 340 university students. The following instruments were used: Life Satisfaction Scale, Positive and Negative Affections Scale, Depression, Anxiety and Stress Scale - DASS-21, General Health Questionnaire - QSG-12, Social Support Perception Scale and a Questionnaire on University Profile. The results revealed a significant prevalence of symptoms of depression, anxiety and stress, as well as evidenced the role of subjective well-being as a protective factor for mental illness, since low levels of life satisfaction were predictors of depression and stress, low levels of positive affect were predictors of depression and high levels of negative affect were predictors of depression, anxiety and stress. Lack of psychosocial and professional support for students' mental health was also identified as a predictor of these symptoms. In addition, concern about the COVID-19 pandemic was identified as a predictor for stress. The third study evaluated the effectiveness of mental health promotion actions with university students, using a quasi-experimental, mixed, interventional study. The quantitative results of the comparative analysis showed significant changes in self-efficacy, well-being, depression and anxiety in the intervention group. The qualitative results highlighted social support as an important facilitator for students' adaptation to university due to the pandemic. Previous successful experiences, contact with practical activities and external support were relevant factors. Socioeconomic difficulties, work/study balance, dysfunctional interpersonal relationships, ineffective self-management of studies and high academic demands were also identified as hindering factors. Participants perceived the online group as an efficient strategy for mental health promotion, offering a space for sharing experiences, self-knowledge and welcome in a scenario of social isolation. In short, this thesis allowed us to understand the emotional conditions of university students at this institution, highlighting the effectiveness and feasibility of mental health promotion groups as strategies for this audience.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-01-02
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.