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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.18.2022.tde-19122022-155409
Document
Author
Full name
Pedro David Bravo Mosquera
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2022
Supervisor
Committee
Catalano, Fernando Martini (President)
Almeida, Odenir de
Azevedo, Joao Luiz Filgueiras de
Secco, Ney Rafael
Trapp, Luis Gustavo
Title in English
Methodologies for designing, optimizing, and evaluating possible unconventional aircraft configurations for future civil aviation
Keywords in English
Aerodynamic Shape Optimization
Boundary Layer Ingestion
Box-Wing configuration
Computational Fluid Dynamics
Multidisciplinary Design Optimization
Wind-tunnel experiments
Abstract in English
Due to technological evolution and the development of several environmental aerospace projects, the aeronautical community has been implementing advanced design strategies, aiming to find next-generation configurations that allow mitigating the undesirable impact of aircraft on the environment. Unconventional solutions have attracted the attention of designers, and several aircraft concepts have been proposed in order to achieve ambitious goals. Given the lack of significant design experience with unconventional aircraft, Multidisciplinary Design Optimization (MDO) frameworks enable to understand the impact of various technologies, obtaining reductions in energy use per passenger-kilometer beyond that provided by the configuration itself. In this thesis, multifidelity and multidisciplinary optimization methodologies have been applied towards designing a next-generation commercial airliner, which combines a Box-Wing configuration with Boundary Layer Ingestion (BLI) engines. This project presents four fundamental objectives: (i) To understand the current design issues, methods, and evolving trends of unconventional configurations. This is performed through a compilation of information in the form of a state- of-the-art literature review. (ii) To develop a low-fidelity MDO method to determine the main geometric, aerodynamic, stability, propulsion and performance characteristics of the aircraft, based on its design requirements and constraints. (iii) To carry out Computational Fluid Dynamics (CFD) simulations and wind-tunnel experiments on a scale-model of the aircraft, in order to perform a back-to-back analysis of non-boundary layer ingesting and boundary layer ingesting versions of the aircraft. (iv) To implement a high-fidelity Aerodynamic Shape Optimization method for the Box-Wing concept based on Reynolds-Averaged Navier-Stokes (RANS) equations. The completion of the research effort led to understand the potential benefits of the different technologies implemented on the aircraft at different levels of physical fidelity. Such information is believed to be important in determining whether a Box-wing aircraft powered by a BLI propulsion system can fulfil future aviation demands, providing also interesting and very encouraging results for further development.
Title in Portuguese
Metodologias para projetar, otimizar e avaliar possíveis configurações de aeronaves não convencionais para o futuro da aviação civil
Keywords in Portuguese
Configuração Box-Wing
Dinâmica dos Fluidos Computacional
Experimentos em túnel de vento
Ingestão de camada limite
Otimização de forma aerodinâmica
Otimização multidisciplinar de projeto
Abstract in Portuguese
Devido à evolução tecnológica e ao desenvolvimento de diversos projetos aeroespaciais ambientais, a comunidade aeronáutica vem implementando estratégias avançadas de projeto, visando encontrar configurações de próxima geração que permitam mitigar o impacto indesejável dos aviões no ambiente. Soluções não convencionais têm atraído a atenção de projetistas, e vários conceitos de aeronaves têm sido propostos para atingir metas ambiciosas. Dada a falta de experiência em projeto de aeronaves não convencionais, metodologias de otimização de projeto multidisciplinar (MDO) permitem entender o impacto de várias tecnologias, obtendo reduções no consumo de energia por passageiro-quilômetro além daquela proporcionada apenas pela configuração. Nesta tese, metodologias de otimização multifidelidade e multidisciplinar foram aplicadas para projetar uma aeronave comercial de próxima geração, que combina uma configuração Box-Wing com um sistema de propulsão por ingestão de camada limite (BLI). Este projeto tem quatro objetivos fundamentais: (i) Compreender as atuais questões de projeto, metodologias, e tendências em evolução de aeronaves não convencionais. Isto foi realizado através de uma compilação de informação na forma de revisão de literatura. (ii) Desenvolver um método de otimização de projeto multidisciplinar de baixa fidelidade para determinar as principais características geométricas, aerodinâmicas, de estabilidade, propulsão e desempenho da aeronave, com base em seus requisitos de projeto e restrições. (iii) Realizar simulações de dinâmica de fluidos computacional (CFD) e experimentos em túnel de vento usando um modelo a escala da aeronave, a fim de realizar uma análise comparativa entre duas versões da mesma, sendo uma com ingestão de camada limite e outra sem ingestão de camada limite. (iv) Implementar um método de otimização de forma aerodinâmica de alta fidelidade para o conceito Box-Wing baseado nas equações de Reynolds- Averaged Navier-Stokes (RANS). A conclusão do esforço de pesquisa permitiu compreender os benefícios potenciais das diferentes tecnologias implementadas na aeronave em diferentes níveis de fidelidade física. Espera-se que tais dados sejam úteis na interpretação de que uma aeronave Box-wing acoplada a um sistema de propulsão BLI possa atender às demandas da aviação futura, fornecendo também resultados interessantes e muito encorajadores para o desenvolvimento de trabalhos futuros.
 
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Publishing Date
2022-12-20
 
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