• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.16.2022.tde-04122023-114319
Document
Author
Full name
Bruno Bonesso Vitorino
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Queiroz, Rodrigo Cristiano (President)
Sawaya, Sandra Maria (President)
Sumner, Anne Marie
Kohatsu, Lineu Norió
Meira, Marisa Eugenia Melillo
Perrone, Rafael Antonio Cunha
Ramos, Fernando Guillermo Vázquez
Soares, Luciano Margotto
Title in Portuguese
Arquitetura como reflexão infinita: os projetos de Oscar Niemeyer para o auditório do parque Ibirapuera
Keywords in Portuguese
Auditório
Oscar Niemeyer
Parque Ibirapuera
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa versa sobre a metodologia projetual de Oscar Niemeyer para a criação de projetos de auditórios. Para tanto, toma como base os desenhos desenvolvidos para o auditório do parque Ibirapuera em São Paulo. Cinquenta anos e diversas propostas separam o desenho inicial do edifício construído. Para o referido ensaio, são apresentadas as principais regras inerentes à arquitetura de auditórios. Construiu-se também uma linha do tempo com os projetos deste tema desenvolvidos pelo arquiteto. A contextualização do assunto é feita por meio de uma cronologia do parque que culmina no projeto construído de Oscar Niemeyer. A análise das proposições do carioca para o parque serve de apoio para uma avaliação de diversos projetos do arquiteto, que por sua vez sustentam os estudos dos auditórios desenhados para o Ibirapuera. A leitura dessa série de projetos visa demonstrar que Oscar Niemeyer considerava o auditório um dos itens mais nobres do programa de necessidades, portanto, destacava-o através da proposição formal e do posicionamento relativo aos outros edifícios do entorno. O estudo dos edifícios propostos para o Ibirapuera é um recorte da produção de Oscar Niemeyer que indica a tese de que o principal objetivo do arquiteto, ao desenhar auditórios, era o de se distanciar de um projeto funcionalista, do aforismo: a forma reflete a função. Desta forma o autor promove o distanciamento do desenho cada um dos ambientes necessários a um auditório, ou seja, o trinômio foyer, plateia e palco. Ainda que, por vezes, se torne muito difícil dentro de um repertório formal delimitado.
Title in English
Architecture as infinite reflection: Oscar Niemeyer's projects for the Ibirapuera Park auditorium
Keywords in English
Auditorium
Oscar Niemeyer
Parque Ibirapuera
Abstract in English
This research explores Oscar Niemeyer's methodology design for creating auditorium designs. Therefore, it is based on the designs developed for the auditorium of the Ibirapuera Park in São Paulo. Fifty years and several proposals separate the initial design of the constructed building. For this study, the main rules inherent to the architecture of auditoriums are presented. A timeline with the projects of this theme developed by the architect was also built. The contextualization of the subject is made through a chronology study of the park that culminates in the project built by Oscar Niemeyer. The analysis of the propositions of the professional for the park serves as support for an evaluation of the architect's various projects, which in turn support the studies of the auditoriums designed for Ibirapuera. The reading of this series of projects aims to demonstrate that Oscar Niemeyer considered the auditorium one of the most noble items of the needs program, therefore, he highlighted it through the formal proposition and the positioning relative to other buildings in its surroundings. The study of the buildings proposed for Ibirapuera is an excerpt from Oscar Niemeyer's production that supports the thesis that the architect's main objective, when designing auditoriums, was to distance itself from a functionalist project, from the aphorism: form reflects function. In this way, the author promotes the distancing of the design from each of the environments necessary for an auditorium, that is, the trinomial foyer, audience and stage. Even if, sometimes, it becomes very difficult within a formal limited repertoire.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-12-13
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.