• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.16.2023.tde-11122023-120042
Document
Author
Full name
Isa Grinspum Ferraz
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Bogea, Marta Vieira (President)
Belluzzo, Ana Maria de Moraes
Cunha, Maria Manuela Ligeti Carneiro da
Júnior, Moacir Tavares Rodrigues dos Anjos
Villac, Maria Isabel
Title in Portuguese
Ideias e linguagens na criação de museus: a experiência de realizar
Keywords in Portuguese
Antropologia cultural
Museus
Transcriação
Abstract in Portuguese
A depender de sua tessitura interna, museus podem lograr atrair, interrogar e estimular aqueles que os visitam, contribuindo para dinamizar sua imaginação, seu pensamento e sua atuação como indivíduos e como cidadãos. O mapeamento e a decifração do fazer museográfico revelam o processo não visível de concepção e de realização presentes na criação e implantação de um museu. Nesse fazer, trata-se de traduzir e recriar ideias e conceitos abstratos e muitas vezes de grande complexidade em espaços, narrativas, objetos e instalações, com o objetivo de favorecer a vivência de experiências intelectuais e afetivas em indivíduos singulares e muito diversos entre si. Desenvolver o projeto de um museu é transitar entre diferentes línguas, linguagens, tempos e espaços na criação de uma gramática específica. É a maneira singular de articular as diferentes etapas e o trabalho dos profissionais de diferentes disciplinas e expertises convocados para participar criativamente desse fazer museológico e museográfico que irá definir a personalidade única de cada museu. À frente desse trabalho está o curador, uma espécie de maestro de todo o processo. Aquilo que é visto e vivido em um espaço museográfico é a expressão concreta da combinação de uma série de variáveis, entre as quais se destacam uma concepção conceitual sobre o que é um museu e sobre qual é o seu papel; uma visão espacial e estética; e uma perspectiva de mundo. O resultado dessa combinação, que envolve um sem-número de problemas metodológicos, técnicos, políticos e institucionais, permite oferecer aos visitantes experiências originais e inéditas e possibilidades de aprofundamento e transformação.
Title in English
Ideas and languages in the creation of museums: the experience of realizing
Keywords in English
Cultural anthropology
Museums
Transcription
Abstract in English
Depending on their internal texture, museums can manage to attract, question and stimulate those who visit them, helping to boost their imagination, their thinking and their performance as individuals and as citizens. The mapping and deciphering of museographic work reveal the invisible process of conception and realization present in the creation and implantation of a museum. In doing so, it is about translating and recreating abstract ideas and concepts and often of great complexity in spaces, narratives, objects and installations, with the aim of favoring the experience of intellectual and affective experiences in unique and very diverse individuals. yes. To develop a museum project is to transit between different languages, languages, times and spaces in the creation of a specific grammar. It is the unique way of articulating the different stages and the work of professionals from different disciplines and expertise invited to creatively participate in this museological and museographic work that will define the unique personality of each museum. At the head of this work is the curator, a kind of conductor of the entire process. What is seen and experienced in a museographic space is the concrete expression of the combination of a series of variables, among which stand out a conceptual conception of what a museum is and what its role is; a spatial and aesthetic vision; and a world perspective. The result of this combination, which involves a number of methodological, technical, political and institutional problems, makes it possible to offer visitors original and unprecedented experiences and possibilities for deepening and transformation.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-12-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.