• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.108.2023.tde-12042024-114442
Document
Auteur
Nom complet
Aline Almeida Martins
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2023
Directeur
Jury
Scarcelli, Ianni Regia (Président)
Bichara, Tatiana Alves Cordaro
Fernandes, Maria Inês Assumpção
Titre en portugais
Entre a universidade e os serviços de saúde: refletindo a formação em saúde a partir de uma experiência de ensino-pesquisa-extensão com graduandos do curso de psicologia
Mots-clés en portugais
Formação de Profissional de Saúde
Grupo Operativo
Psicologia Social
Serviço de Saúde
Universidade
Resumé en portugais
A formação em saúde é um tema caro ao SUS, às Instituições de Ensino Superior e tem sido foco de investimentos teórico/práticos e do desenvolvimento de políticas públicas de indução no nível técnico, de graduação e pós-graduação. Tais investimentos indicam a necessidade de investigar a formação em saúde e considerar as necessidades concretas das pessoas em seus territórios. Este estudo de caráter exploratório objetivou refletir sobre esse tema procurando, ao priorizar abordagens grupais, identificar dimensões explícitas e implícitas no processo formativo de graduandos em psicologia que participaram de dois Projetos de Ensino articulados ao Programa Unificado de Bolsas (PUB) da USP e ao Programa Tutoria do Instituto de Psicologia. Os projetos foram orientados pelo princípio da indissociabilidade ensino-pesquisa-extensão nos campos da saúde e das políticas públicas; e realizados em parceria com serviços públicos localizados em territórios com vulnerabilidades no município de São Paulo. As ações foram orientadas pelas contribuições da Psicologia Social da Práxis formulada por Enrique Pichon-Rivière, referencial que também fundamenta este estudo. Durante três anos (2019 - 2022), acompanhou-se o processo formativo dos graduandos que, ao se inserirem nos projetos, ingressavam em um grupo cujo principal objetivo era ser base de orientação a estudantes em diferentes etapas do processo formativo, da graduação ao pós-doutorado. Além da participação nas reuniões sistemáticas desse grupo, realizaram visitas e observação participante guiadas por questões orientadoras, e por eles formuladas, em diferentes serviços de saúde; produziram diários de campo que registravam também a auto-observação de sentimentos, emoções, percepções e sensações. A produção dos diários e de relatórios sistemáticos foram compartilhados no grupo, tal como se faz com as produções de dissertação e teses, e se configuraram como material relevante para a temática da formação em saúde. Analisou-se que as ações e atividades que privilegiam os grupos potencializam o processo formativo, particularmente no fortalecimento do sentimento de pertença e da permanência implicada com a instituição formadora e os serviços de saúde. Verificou-se que a diversidade e multiplicidade de experiências e referenciais do grupo propiciam a abertura para o aprendizado; que a postura investigativa e a autonomia possibilitaram leituras críticas da realidade e de ações operativas; que a identificação de comuns entre a universidade e serviços de saúde oferecem pistas desafiadoras à atuação em saúde. Conclui-se que o grupo despontou como potente dispositivo e valoroso referencial teórico frente aos desafios existentes na atuação profissional, na formação e na construção de laços entre universidade e serviços de saúde. Como produto educacional fruto dessa investigação, é formulada uma proposta de estágio para a graduação que pode ser utilizada como inspiração para a construção de práticas formativas em saúde.
Titre en anglais
. Between the university and the health services: reflecting on health education based on a teaching research extension experience with undergraduate students of the psychology course
Mots-clés en anglais
Health Professional Training
Health Service
Social
University
Resumé en anglais
Health education is a costly issue to both National Health Service (SUS) and to Higher Education Institutions and has been the focus of theoretical/practical investments and the development of public stimulus policies at the technical, undergraduate, and postgraduate levels. Such investments indicate the need to investigate health training and consider the real n eeds of people in their territories. This exploratory study aimed to reflect on this theme by seeking, through prioritizing group approaches, to identify explicit and implicit dimensions in the formation process of Psychology undergraduate students who par ticipated in two Teaching Projects connected to the Unified Scholarship Program (PUB) of USP and to the Tutoring Program of the Institute of Psychology. These projects are guided by the principle of teaching research extension integrity in the fields of he alth and public policy; carried out in partnership with public services placed in territories with vulnerabilities in São Paulo city. The actions were guided by the contributions of the Social Psychology of Praxis formulated by Enrique Pichon Rivière, a re ference that also substantiates this study. For three years (2019 2022), the undergraduates training process was monitored . U pon joining the projects, they joined a group which main objective was to be the basis for guiding students in different stages of the qualification process, from undergraduate to post doctorate. In addition to participating in the systematic meetings of this group, they carried out vis its and participant observation driven by guiding questions, and formulated by them, in different health services; produced field journals that also recorded the self observation of feelings, emotions, perceptions and sensations. The production of journals and systematic reports were shared in the group, as it is done with the production of dissertati ons and theses and were configured as relevant material for the field of health education. It was analyzed that the actions and activities that privilege the groups potentiate the training process, particularly in strengthening the feeling of belonging and the implied permanence with the training institution and health services. It was found that the diversity and multiplicity of references and experiences of the group allow openness to learning; that the investigative posture and autonomy enabled critical readings of reality and operative actions; that the identification of commonalities critical readings of reality and operative actions; that the identification of commonalities between the university and health services offer challenging clues to health activities. between the university and health services offer challenging clues to health activities. It is concluded that the group emerged as a powerful mechanism and a valuaIt is concluded that the group emerged as a powerful mechanism and a valuable ble theoretical reference in the face of the challenges that arise in professional practice, in theoretical reference in the face of the challenges that arise in professional practice, in qualification and in building ties between the university and health services. As an qualification and in building ties between the university and health services. As an educational product resulting from this investigation, an internship proposeducational product resulting from this investigation, an internship proposal for al for graduation is formulated, which can be used as inspiration for the construction of graduation is formulated, which can be used as inspiration for the construction of training practices in health.training practices in health.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2024-05-02
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.