• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.103.2023.tde-08122023-102448
Document
Author
Full name
Marina Amaral Gouveia
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Title in Portuguese
O lugar do Lazer na função social dos museus
Keywords in Portuguese
Educação Museal
Função Social dos Museus
Lazer
Abstract in Portuguese
O presente trabalho analisa em que medida educação e lazer se articulam e conformam estratégias de aproximação dos museus com suas comunidades, e a partir dessa relação infere-se sobre sua colaboração para o cumprimento da função social dos museus. A pesquisa tem por base entrevistas semiestruturadas feitas junto às equipes dos Setores Educativos do Museu de Arte Sacra, do Museu da Língua Portuguesa, da Pinacoteca de São Paulo e do Museu da Energia de São Paulo, entre 2021 e 2022. O método utilizado é a Análise de Conteúdo (BARDIN, 1977), que propõe uma sistematização das informações em três principais etapas são elas: pré-análise, categorização e tratamento dos resultados. As entrevistas foram sistematizadas e analisadas a partir de quatro eixos principais: i) o entendimento sobre o museu em que atuam, ii) suas concepções de Lazer, iii) suas percepções dos vínculos entre Lazer e Educação Museal e iv) da relação dos setores educativos com os públicos do museu. Foram consideradas também as perspectivas pessoais e profissionais dos entrevistados, bem como do seu entendimento sobre o público com o qual trabalham. A principal observação final aponta para a presença a relevância do lazer para o cumprimento da função social dos museus.
Title in English
Leisures role in museum social function
Keywords in English
Leisure
Museum Education
Social Function
Abstract in English
The present work analyzes the extent to which education and leisure are articulated and form strategies to bring museums closer to their communities, and from this relationship, it infers their collaboration in fulfilling the social role of museums. The research is based on semi structured interviews conducted with the Education teams of the Museum of Sacred Art (Museu de Arte Sacra), the Museum of the Portuguese Language (Museu da Língua Portugu esa), the Pinacoteca of São Paulo (Pinacoteca de São Paulo), and the Museum of Energy of São Paulo (Museu da Energia de São Paulo) between 2021 and 2022. The Content Analysis method (BARDIN, allowed for the systematization and interpretation of the s tatements, resulting in the identification of four main themes for the analysis: the museum under analysis, Leisure, Leisure and Museum Education, and the relationship between education and museum audiences. The main final observation points to the relevance of leisure for fulfilling the social function of museums.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-12-13
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.