• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.100.2022.tde-28022023-203921
Document
Auteur
Nom complet
Gabriel Marotti Ricardo
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2023
Directeur
Jury
Corrêa, Ricardo Santhiago (Président)
Braga, Paula Priscila
Correa, Cynthia Harumy Watanabe
Silveira Junior, Walter Garcia da
Titre en portugais
Banda Larga Cordel: cultura e mediação tecnológica na trajetória de Gilberto Gil
Mots-clés en portugais
Canção crítica
Estudos Culturais
Gilberto Gil
Mediação tecnológica
Música popular
Tropicalismo
Resumé en portugais
Este trabalho analisa a temática tecnológica na trajetória de Gilberto Gil a partir de um diálogo entre a arte e a política, tendo em vista a existência de um conjunto significativo de canções em que o compositor refletiu sobre questões como rádio, televisão, computador, internet, celular, entre outros temas ligados ao universo tecnológico, além dessa temática também aparecer de forma destacada na atuação do compositor durante o período em que assumiu o cargo de ministro da cultura durante o governo Lula. Ora compondo e cantando, ora discursando sobre políticas culturais, as tecnologias sempre estiveram em maior ou menor grau ocupando o imaginário e a discursividade do artista/político. Tendo como um dos principais recursos metodológicos a análise de canção, esta pesquisa tem como motivação a tentativa de responder a seguinte pergunta: existe na obra de Gilberto Gil um projeto de emancipação da cultura brasileira por intermédio das tecnologias? A partir do campo interdisciplinar dos Estudos Culturais, esta discussão retoma contextos sócio-históricos que demarcam a trajetória do artista/ministro, com ênfase na experiência com o tropicalismo (final dos anos 1960 início dos anos 1970) e com o Ministério da Cultura (2003 2008). Nesse percurso desdobram-se discussões fundamentais para a construção hermenêutica do trabalho, como as noções de canção crítica e de mediação tecnológica no contexto da música popular brasileira. Dividido em três capítulos, sendo o último destinado às análises das canções, este estudo permitiu observar que a relação entre Gilberto Gil e as tecnologias proporcionou um encontro de grandes ressonâncias no campo da cultura brasileira.
Titre en anglais
Banda Larga Cordel: culture and technological mediation in the trajectory of Gilberto Gil
Mots-clés en anglais
Critical song
Cultural Studies
Gilberto Gil
Popular music
Technological mediation
Tropicalismo
Resumé en anglais
This work analyzes the theme of technology in Gilberto Gil's trajectory, starting from a dialogue between art and politics, considering the existence of a significant set of songs in which the composer reflects on issues such as the radio, television, computers, the internet, smartphones, and others. Such themes also played a prominent role in his administration serving as Minister of Culture during the Lula government. At times composing and singing, and at times speeching on policies for culture, technology has always occupied to a greater or lesser extent the imagination and discourse of the artist/politician. Using song analysis as one of the main methodological resources, this research has motivated the attempt to answer the following question: does Gilberto Gil's work contain a project for the emancipation of Brazilian culture through technology? From the interdisciplinary field of Cultural Studies, this discussion resumes socio-historical contexts of the trajectory of the artist/minister with emphasis on the experience of the tropicalismo movement (late 1960s early 1970s) up until his role in the Ministry of Culture (2003-2008). Along the way, we unfold discussions on the fundamentals for the hermeneutics of his body of work, such as the notions of critical song and technological mediation in the context of Brazilian popular music. Divided into three chapters, with the last one containing the analyzis of the songs, this study allows the observation that the relationship between Gilberto Gil and technology was of great resonance in the field of Brazilian culture.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2024-03-18
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.