• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.85.2009.tde-11042010-200118
Document
Author
Full name
Claudio Mioranza
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2009
Supervisor
Committee
Aquino, Afonso Rodrigues de (President)
Mercuri, Lucildes Pita
Proenca, Jose Luiz
Rogero, José Roberto
Vieira, Martha Marques Ferreira
Title in Portuguese
Desenvolvimento e aplicação de modelo multidimensional para a avaliação da qualidade educacional no programa de Pós-Graduação Stricto Sensu do IPEN
Keywords in Portuguese
Ciência e Tecnologia.
Garantia da Qualidade
Métodos de Avaliação
Programas de Pós-graduação
Qualidade de Ensino
Abstract in Portuguese
As instituições de ensino superior têm se preocupado com a qualidade do produto que oferecem à sociedade e, com o objetivo de conseguir melhores resultados, precisam prestar serviços com alto grau de valor e de qualidade. O caráter inédito deste estudo foi o desenvolvimento de um Modelo Multidimensional para a Avaliação da Qualidade Educacional, denominado MULTQUALED. O modelo foi estruturado a partir de normas e de modelos da qualidade utilizados em outros setores econômicos onde foram criados quatro instrumentos de coleta de dados, contemplando as dimensões organização didático-pedagógica, recursos humanos e infraestrutura, com o objetivo de qualificar e de quantificar ações para a melhoria contínua do processo de gestão da qualidade educacional. A aplicação do modelo ocorreu no Instituto de Pesquisas Energéticas e Nucleares de São Paulo (IPEN-CNEN/SP), no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Tecnologia Nuclear. As informações obtidas a partir da aplicação do modelo MULTQUALED evidenciaram fragilidades e aspectos positivos que auxiliarão a tomada de decisões com ações estratégicas, contribuindo com a melhoria contínua da qualidade educacional do programa.
Title in English
DEVELOPMENT AND APPLICATION OF MULTIDIMENSIONAL MODEL FOR THE QUALITY EVALUATION OF GRADUATE-LEVEL EDUCATION IN PROGRAM OF THE IPEN
Keywords in English
Ciência e Tecnologia.
Garantia da Qualidade
Métodos de Avaliação
Programas de Pós-Graduação
Qualidade de Ensino
Abstract in English
Educational institutions have been highly concerned about the quality of products offered to the society, in order to obtain better results they need to provide a high degree quality service. The exclusive approach of this study was the development of a Multidimensional Model for the Educational Quality Assessment, named MULTQUALED. The model was based on quality standards and models used in other economic sectors where were created four data collection instruments, comprehending dimensions such as pedagogical, human resources and facilities regarding qualified and quantified actions for the continuous improvement of educational quality management process. The study was applied to the Nuclear Technology Stricto Sensu Graduate Program from the Instituto de Pesquisas Energéticas e Nucleares from São Paulo (IPEN-CNEN/SP). The information obtained from the application of MULTQUALED evidenced fragilities and positive aspects that support the decision process with strategic actions contributing with the continuous improvement of the program education quality.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
ClaudioMioranza.pdf (5.44 Mbytes)
Publishing Date
2010-07-30
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.