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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2019.tde-21022019-115605
Document
Author
Full name
Allex Serra da Silva Ornellas
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2018
Supervisor
Committee
Pintaudi, Silvana Maria (President)
Alvarez, Isabel Aparecida Pinto
Oliveira, Floriano José Godinho de
Volochko, Danilo
Title in Portuguese
A metamorfose dos centros comerciais do município de São Gonçalo (RJ) à luz da reprodução da metrópole fluminense
Keywords in Portuguese
Centros comerciais
Espaço urbano
Metrópole
Produção do espaço
Shopping center
Abstract in Portuguese
Esse trabalho busca analisar as mudanças nos centros comercias e de serviços do município de São Gonçalo (RJ), em especial, a construção de dois shopping centers. Esses e outros empreendimentos construídos, em um determinado momento da história, formulam a hipótese da inserção da periferia metropolitana fluminense, como condição e produto, no processo de metropolização do espaço, no qual o capital financeiro tem hegemonia. As transformações no espaço urbano que destacamos implicam na produção de empreendimentos imobiliários na porção leste da metrópole fluminense ocorridas, principalmente, na segunda metade dos anos 2000. As transformações que mencionamos se articulam em várias escalas, pois todo o estado fluminense modifica-se, a partir de mudanças em suas bases produtivas, desde a década de 90. O período dos anos 2000 corresponde também a políticas públicas federais que incidiram nos extratos de rendimentos mais baixos da sociedade no qual, possibilitou o ingresso dessas camadas ao consumo. Esses extratos são maioria no município estudado e assim, temos a formação de um mercado consumidor propenso ao consumo reificado existente nos shopping centers. Nesse contexto, o sentido de centralidade que os centros urbanos têm como lócus privilegiado da realização da vida urbana é fundamental, pois no centro administrativo e no centro de Alcântara reúnem-se as principais condições de acesso ao consumo na cidade via concentração espacial e econômica.
Title in English
The metamorphosis of the commercial centers of the municipality of São Gonçalo (RJ) in the light of the reproduction of the Rio de Janeiro metropolis
Keywords in English
Commercial centers
Metropolis
Shopping center
Space production
Urban space
Abstract in English
This work seeks to analyze changes in commercial and service centers and in the center of São Gonçalo (RJ), especially, the construction of two shopping malls. These and other projects and constructed, at a given moment in history, formulate hypothesis of the insertion of the metropolitan of space, in which financial capital has hegemony. The transformation in the urban space that we emphasize imply in the production of real estate developments in the eastern portion of Rio de Janeiro metropolis, mainly in the second half of the 2000s. The transformations mentioned above are articulated at various scales, since the entire state of Rio de Janeiro has changed since the 1990s on the basics of changes in its production bases. The period of the 2000s also corresponds to federal public policies that focused on the lower income extracts of the society in which, allowed the entry of these layers to consumption. These extracts are majority in the studied municipality and thus, we have the formation of a consumer market prone to the reified consumption existing in the shopping centers. In the context, the centrality that the urban center has as a privileged locus of the accomplishment of the urban life is fundamental, since in the administrative center and in the center of Alcântara the main conditions of access to the consumption in the city by means of space and economic concentration meet.
 
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Publishing Date
2019-02-21
 
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