• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.8.2009.tde-20082009-144320
Document
Author
Full name
Evaldo de Assis Moreira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2009
Supervisor
Committee
Francesconi, Lea (President)
Alves, Gloria da Anunciacao
Pierro, Maria Clara di
Title in Portuguese
Políticas públicas para a educação básica de jovens e adultos na Região Metropolitana de São Paulo - RMSP: o caso do Projovem (2005-2007)
Keywords in Portuguese
Educação jovens e adultos
Políticas educacionais
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa Políticas Públicas para a Educação de Jovens e Adultos na RMSP: O caso do ProJovem (2005-2007) resgata a história das políticas públicas para a educação de jovens e adultos no Brasil a partir da primeira campanha oficial de educação de adultos (1947) idealizada pelo poder público considerando os aspectos de conjuntura política e econômica. Investiga também a redefinição do papel do Estado no enfrentamento dos problemas educacionais deste segmento social após as mudanças na educação da década de 1990 bem como caracteriza as diferentes táticas de ação pelo Estado no combate à problemática do analfabetismo. O Programa Nacional de Inclusão de Jovens ProJovem apresenta-se como a forma mais recente de política pública para educação de jovens e adultos elaborada em esfera federal destinada para implementação, a partir de 2005, nas capitais e regiões metropolitanas, além das cidades com 200 mil habitantes e mais. Com base nestas características analisamos o processo de implementação do programa nos dez municípios da Região Metropolitana de São Paulo - RMSP. Considera-se também neste estudo, os interesses antagônicos políticoideológicos presentes no interior das esferas públicas e suas implicações elucidados durante as ações do poder público, neste caso, o ProJovem. Finalizamos a pesquisa apresentando uma breve avaliação prospectiva dos municípios tendo como base as opções profissionalizantes de cada município nestes dois últimos anos de implementação do ProJovem.
Title in English
Public policies for the education of young people and adults in the metropolitan region of Sao Paulo - MRSP: the case of PROJOVEM (2005-2007)
Keywords in English
adult and youth education
Education policies
Abstract in English
This research Políticas Públicas para a Educação de Jovens e Adultos na RMSP: O caso do ProJovem (2006-2007) (Public Policies for National Adult and Youth Education in Public Schools of São Paulo city: The Pro Youth case (2006-2007)) brings about the history of the public policies for adult and youth education since the first official campaign for this education segment (1947) idealized by the government considering aspects of the political and economic circumstances in Brazil. It also investigates the redefinition of the State role facing the educational problems in that social segment after the 1990s changs in Educational, as well as it characterizes the different strategies used by the State to fight against the illiteracy problem. The National Youth Inclusion Program ProYouth - presents itself as the newest form of public policy for the education of adult and young people in national sphere. This program was intended for implementation in 2005 in metropolitan towns, capitals and cities with 200 thousand citiziens or more. Bearing those characteristics in mind, this work analyses the implementation of the program in ten towns in São Paulo City. It also considers the ideological and antagonic interests displayed within the public areas and how these interests implicate the execution of the proposed actions in the Pro Youth Program. Finally the research presents a brief prospective evaluation of the involved towns based on their professional choices during the implementation of the Pro Youth Program.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2009-08-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.