• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2010.tde-23062010-110636
Document
Author
Full name
Maria Rosária Silva Callil
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Pinazza, Monica Appezzato (President)
Kishimoto, Tizuko Morchida
Mello, Suely Amaral
Title in Portuguese
Formar e formar-se no berçario: um projeto de desenvolvimento profissional no contexto de um Centro de Educação Infantil
Keywords in Portuguese
berçário
formação em contexto
investigação-ação
mediação
organização do espaço
Abstract in Portuguese
Este estudo buscou investigar as possibilidades de promover mudanças nas práticas educativas de professoras de berçário de um Centro de Educação Infantil da Rede Municipal de Educação da Cidade de São Paulo, através de um processo de formação em contexto centrado na escola. A identidade do professor de educação infantil vem se construindo gradativamente à medida que também se reconstrói a identidade das instituições do tipo creche. Apesar de as ações pedagógicas nos Centros de Educação Infantil virem se ressignificando, ainda se observam posturas descontextualizadas, provavelmente em função de concepções e representações sedimentadas de infância e educação de crianças pequenas. De um modo geral, ainda não se constata uma prática que privilegie, de fato, a cultura infantil e que rompa totalmente com uma educação construída sob os moldes da cultura dos adultos. À luz das teorias de Vygotsky e Bruner e das formulações de Oliveira-Formosinho sobre formação em contexto de profissionais da educação infantil, a pesquisa envolveu um estudo de caso inspirado nos preceitos metodológicos da investigação-ação constando de um projeto de desenvolvimento profissional mediante uma parceria entre a pesquisadora, também diretora da unidade educacional, a coordenadora pedagógica e quatro professoras. O processo formativo, pautado em registros videográficos, promoveu revisões da ação docente e desencadeou reflexões sobre a constituição e organização do espaço de berçário, as diversas relações que nele acontecem e as mediações realizadas pelas educadoras envolvidas. Através da busca conjunta de soluções de problemas, não delimitados de antemão, foram emergindo novas concepções sobre a prática educativa e mudanças no teor das reflexões. A análise dos dados revelou que a formação em contexto, apesar de constituir-se em processo não linear, complexo e lento, pode revelar um tipo de formação eficiente para a promoção de conhecimentos e melhoria da prática, à medida que possibilita a reconfiguração do sentido e a ampliação do envolvimento e da responsabilidade dos participantes.
Title in English
Educate and get educated in a nursery: a professional development project in a context of a child care
Keywords in English
investigation-action
mediation
nursery
room organization
training in a context
Abstract in English
The present study aimed to investigate the possibilities of promoting changes in educational practices of nursery teachers in a Child Care in the municipality of São Paulo. This work is presented through a training process focused in Educational Centers. The identity of a teacher in the child upbringing has been built in the same context as Child Cares have. Despite the fact that pedagogic actions in Children Educational Centers have been changing consistently, there are still out of context attitudes related to concepts and representations arising from the childhood and education of small children. In general, it is hard to find a practice that focus the kinderculture and break with an education built under the form of an adult culture. In light of the theories by Vygotsky and Bruner, as well as the ones formulated by Oliveira- Formosinho about the training of child care professionals, this research includes a case study inspired by precepts that take into account an investigation-action methodology. That includes a professional development project that has been developed by this researcher (who is also the director of a child care), a pedagogic coordinator and four teachers from the same institution. The educational process that was guided by video records promoted a change in the action of the teacher, as well as some reflections about, among others, the structure and organization of the nursery, the interactions that happen in the same place, and the mediations among the teachers involved. Through a joint investigation of solutions for the issues mentioned above, that werent previously delimited, new conceptions of the educational practices and new elements to the discussions have emerged. The data analysis revealed that this kind of exercise, even though is a non linear, complex and slow process, can reveal a more efficient way to knowledge sharing and improvement of actions and practices in a way that provides the means to a new way of thinking and enlarging the participants responsibilities.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2010-07-14
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.