• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2009.tde-23032010-144503
Document
Author
Full name
Allan Santos da Rosa
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2009
Supervisor
Committee
Porto, Maria do Rosario Silveira (President)
Amâncio, Iris Maria da Costa
Santos, Marcos Ferreira dos
Title in Portuguese
Imaginário, corpo e caneta: matriz afro-brasileira em educação de jovens e adultos
Keywords in Portuguese
Ancestralidade
Complexidade
Cultura Afro-brasileira
Cultura Negra
Educação de Sensibilidades
Imaginário
Letramento
Mitologia
Oralidade
Símbolo
Abstract in Portuguese
Esta dissertação consiste num esforço de compreensão referente à prática e à pesquisa teórica tecidas em Educação de Jovens e Adultos (EJA), a partir das relações complexas entre oralidade e escrita e enfatizando alternativas de contribuição próprias da cultura afro-brasileira, esta que é marcada pela força de sua oralidade e de seu pensamento mítico-simbólico. O trabalho partiu da realização de uma oficina no Centro de Integração e Educação de Jovens e Adultos (CIEJA) Campo Limpo, zona sul de São Paulo, que consistiu na apresentação de uma pedagogia sinestésica e escolheu levar à sala de aula elementos fortes da memória cultural afro-brasileira, por seu teor simbólico, para o trato com alunos em fase de letramento. Utilizando-se de instrumentos musicais, vídeos, tecidos, esculturas, poemas, estórias, folhas e plantas, dez encontros centraramse na história e na cultura afro-brasileiras, contemplando assim, também, os esforços em uma implementação efetiva e qualitativa da notória lei 10.639/03. Tendo como fundamentos teóricos os estudos tecidos por Gilbert Durand sobre o Imaginário, mais as concepções de Edgar Morin sobre paradigma, conhecimento e método, a dissertação fundamenta-se ainda nas contribuições de Joseph Campbell, Gaston Bachelard, Michel Maffesoli e Marcos Ferreira Santos sobre as questões centradas em mito, imagem, símbolo, arquétipo e razão sensível. Com a intenção de diferenciar as várias formas de relações que a(s) cultura(s) de matriz(es) africana(s) operou(aram) em relação às culturas hegemônicas na história de nosso país, problematizando os usos indiscriminados dos conceitos sincretismo e hibridismo, baseio-me nos estudos de Muniz Sodré, Leda Maria Martins e Eduardo David de Oliveira, destacando as dimensões de jogo, luta, segredo, regra e ancestralidade que caracterizam a afrobrasilidade, relacionando-as às diretrizes teóricas de Durand.
Title in English
Imaginary, Body and Pen. Afro-Brazilian Matrix in the Education of Young and Adults.
Keywords in English
Afro-Brazilian Culture
Ancestry
Black Culture
Complexity
Imaginary
Literacy
Mythology
Orality
Sensitivity Training
Symbol
Abstract in English
This dissertation consists in an effort of comprehension related to the practical one and theoretical research weaved in Young and Adults Education, from the complex relations between orality and writing and emphasizing alternatives of contribution peculiars of the afro-Brazilian culture, which is marked by the strength of its orality and its mythical-symbolic thought. The work started from the accomplishment of a workshop a t the Centre of Integration of Youngs and Adults Education (CIEJA) Campo Limpo, south zone of São Paulo, which consisted in a presentation of a sinestesic pedagogy and chose to take to the classroom strong elements of the afro-Brazilian cultural memory, because of its symbolic meaning, (with the goal) related to the treatment of the students in literacy phase. Using musical instruments, videos, textiles, sculptures, poems, stories, leaves and plants in order to construct ten meetings focused in the histor y and Afro-Brazilian culture, also contemplating, in this way, the efforts in a real and qualitative implementation of the well-known law 10.639. Assuming theoretical beddings in the studies weaved by Gilbert Durand about the imaginary and also the conceptions of Edgar Morin about paradigm, knowledge and method, the dissertation still bases on the contributions of Joseph Campbell , Gaston Bachelard, Michel Maffesoli and Marcos Ferreira Santos on the questions centered in myth, image, symbol, archetype and sensible reason. With the intension to differentiate the assorted forms of relations that the culture(s) of African(s) matrix(s) operated in relation to the hegemonic cultures in the histor y of our count ry, analyzing probl ems build up in the indiscriminate uses of the concepts syncretism and hybridism, I took theoretical reference in the studies of Muniz Sodré, Leda Maria Martins and Eduardo David de Oliveira, emphasizing the dimensions of game, struggle, secret, rule and ancestry which is a feature of Afro- brasility relating them to the theoretical lines of Durand.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
allansantos.pdf (8.43 Mbytes)
Publishing Date
2010-03-29
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.