• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2017.tde-04072017-140654
Document
Author
Full name
Fernanda Elouise Budag
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Gomes, Mayra Rodrigues (President)
Baccega, Maria Aparecida
Borelli, Silvia Helena Simões
Martinez, Mônica
Soares, Rosana de Lima
Title in Portuguese
Intertextualidade, dialogismo e cultura material. Um estudo de narrativa ficcional audiovisual contemporânea
Keywords in Portuguese
comunicação
cultura material
discurso
linguagem
narrativa
Abstract in Portuguese
Assumindo, como base teórico-metodológica, sobretudo, os estudos da linguagem, mas também tendo os Estudos Culturais como pano de fundo, nosso objeto de estudo corresponde concretamente à intertextualidade e ao dialogismo operados em uma narrativa. Estabelecemos, então, como objetivo geral, identificar os modos como uma narrativa audiovisual contemporânea se constitui através de uma estratégia de intertextualidade (verbal e imageticamente) e, nisso, apontar os discursos com os quais dialoga. Para os recortes pertinentes à pesquisa, estudamos um texto cultural midiático em particular, a série ficcional televisiva Once upon a time, observada a partir de quatro eixos: (1) os princípios da narrativa; (2) os preceitos sobre o discurso; (3) as características do audiovisual televisual; e (4) noções da antropologia e dos estudos da cultura material. Metodologicamente, no plano verbal, distribuímos nossas exposições teóricas e observações empíricas entre os planos narrativo e discursivo a partir de inspiração metodológica de José Luiz Fiorin (2011). Por sua vez, no plano imagético, partimos de método de análise audiovisual proposto por Sarah Pink (2008), compreendendo o texto, o contexto e os significados das imagens. Desse modo, em primeiro lugar, iniciamos entendendo a estrutura narrativa do produto cultural em questão (PROPP, 2010; CAMPBELL, 2007; VOGLER, 2009). Continuando, no plano discursivo, procuramos identificar os diversos textos e discursos que compõem a narrativa em estudo para perceber os sentidos e os modos como se entrelaçam (KRISTEVA, 2012; FIORIN, 2003; BAKHTIN, 2011, 2014a, 2014b). Por fim, empreendemos esse mesmo mapeamento na dimensão imagética, espaço em que introduzimos noções da antropologia e dos estudos da cultura material (MCCRACKEN, 2003; MILLER, 2013; GELL, 1998; LATOUR, 2012). Tal inserção conceitual se apresentou pertinente, porque, entre as considerações que alcançamos, percebemos que os objetos articulam fortemente a relação intertextual imagética na narrativa e são responsáveis pela marcação de seu transcurso temporal. Ainda entre os principais resultados, localizamos que discursos de narrativas clássicas ganham contornos de valores contemporâneos e que a narrativa da série sustenta várias camadas de intertextualidade ao referenciar textos externos a ela e ao citar/aludir internamente, na textualidade de um espaçotempo de sua diegese, seu outro espaço-tempo. Enfim, não como intenção necessária, mas acreditamos ter constituído um percurso metodológico que possa ser replicado para o estudo de outras narrativas, outros objetos de estudo afins.
Title in English
-
Keywords in English
communication
discourse
language
material culture
narrative
Abstract in English
Assuming as a theoretical-methodological basis especially the studies of language, but also having Cultural Studies as a background, our object of study corresponds concretely to the intertextuality and dialogism operated in a narrative. We then established as a general objective to identify the ways in which a contemporary audiovisual narrative is constituted through a strategy of intertextuality (verbally and imagetically) and in this, to point out the discourses with which it dialogues. For the relevant research cuts, we study a particular media cultural text, the television series Once upon a Time, observed from four axes: (1) the principles of the narrative; (2) the precepts about discourse; (3) the characteristics of the television audiovisual; and (4) notions of anthropology and studies of material culture. Methodologically, on the verbal plane, we distribute our theoretical expositions and empirical observations between the narrative and discursive plans based on the methodological inspiration of José Luiz Fiorin (2011). In turn, on the imagetic plane, we start with the method of audiovisual analysis proposed by Sarah Pink (2008), comprehending the text, the context and the meanings of the images. Thus, in the first place, we begin by understanding the narrative structure of the cultural product in question (PROPP, 2010; CAMPBELL, 2007; VOGLER, 2009). Continuing, on the discursive plane, we try to identify the various texts and discourses that compose the narrative under study to perceive the senses and the ways in which they are intertwined (KRISTEVA, 2012; FIORIN, 2003; BAKHTIN, 2011, 2014a, 2014b). Finally, we undertake this same mapping in the imagetic dimension, where we introduce notions of anthropology and studies of material culture (MCCRACKEN, 2003; MILLER, 2013; GELL, 1998; LATOUR, 2012). Such a conceptual insertion was pertinent because, among the considerations we reach, we perceive that the objects strongly articulate the intertextual imagetic relation in the narrative and are responsible for the marking of its temporal course. Still among the main results, we find that discourses of classic narratives gain contours of contemporary values and that the narrative of the series supports several layers of intertextuality by referring to texts external to it and by citing/alluding, internally, in the textuality of one of its space-time the other space-time. Finally, not as necessary intention, but we believe we have constituted a methodological course that can be replicated for the study of other narratives, other related objects of study.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-07-04
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.