• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.22.2013.tde-17012014-102025
Document
Author
Full name
Iara Cristina da Silva Pedro
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2013
Supervisor
Committee
Nascimento, Lucila Castanheira (President)
Campos, Edemilson Antunes de
Farina Junior, Jayme Adriano
Lima, Regina Aparecida Garcia de
Zago, Marcia Maria Fontao
Title in Portuguese
Sentidos e significados da prevenção de queimaduras no ambiente doméstico, atribuídos por famílias de crianças vítimas de queimaduras: um estudo etnográfico
Keywords in Portuguese
Criança
Enfermagem
Família
Prevenção de acidentes
Queimaduras
Abstract in Portuguese
Diversos tipos de acidentes envolvendo crianças e adolescentes acontecem no ambiente domiciliar e, dentre os principais, encontram-se as queimaduras. O objetivo desta pesquisa foi interpretar os significados atribuídos à prevenção de queimaduras pediátricas no ambiente doméstico, na perspectiva de crianças vítimas de queimaduras e suas famílias. Para tal, realizou-se estudo com abordagem metodológica qualitativa, fundamentado no referencial teórico da Antropologia Interpretativa e no método etnográfico. Após a aprovação pelo comitê de ética, tanto da instituição proponente quanto da coparticipante, foram convidadas a participar da pesquisa seis crianças vítimas de queimadura em ambiente doméstico, atendidas no Centro de Tratamento de Queimaduras do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo e seus familiares, totalizando 20 participantes. Para a coleta de dados, realizaram-se observações participantes, diário de campo, entrevistas em profundidade e a baseada na eliciação da fotografia, prioritariamente nos domicílios dos informantes e contexto hospitalar, no período de janeiro de 2012 a junho de 2013. Privilegiamos um engajamento prolongado no campo, com a coleta e a análise dos dados desenvolvidas concomitantemente. Procedeu-se à análise temática indutiva dos dados. Identificaram-se os códigos e quatro unidades de sentidos: Explicação para a ocorrência da queimadura, Identificação do perigo, Prevenção de queimaduras, Repercussões da queimadura, as quais serviram de base para a construção de três núcleos temáticos, que fornecem os significados: "Abrir o olho de verdade": enxergando a possibilidade da queimadura, "Aqui dentro, não!": o exercício do controle dentro de casa, e "Uma questão de cultura do jeitinho brasileiro": partindo do "acidente que aconteceu" para a "mudança de hábito". Os significados foram explicados pelo conceito antropológico da vulnerabilidade. O processo de prevenção de queimaduras no ambiente doméstico é muito amplo e necessita do envolvimento de diversos setores públicos, bem como da conscientização da comunidade para esta temática. Somente com a interligação de todos é que será possível, aos poucos, produzir uma mudança cultural de hábitos com vistas à redução das vulnerabilidades pessoal, social e programática de crianças e suas famílias para as queimaduras, fortalecendo, individual e coletivamente, as crianças e seus familiares
Title in English
Senses and meanings of burn prevention in the home context attributed by families of child burn victims: an ethnographic study
Keywords in English
Accident prevention
Burns
Child
Family
Nursing
Abstract in English
Different types of accidents involving children and adolescents happen at home, and the main ones include burns. The objective in this research was to interpret the meanings attributed to pediatric burn prevention in the home context, according to children who were victims of burns and their families. Therefore, a qualitative study was undertaken, based on the theoretical framework of Interpretive Anthropology and the ethnographic method. After receiving ethical clearance from the proponent and the co-participant institution, six children who were victims of domestic burns and their families were invited to participate in the research, totaling 20 participants. The children were attended at the Burns Treatment Center of the University of São Paulo at Ribeirão Preto Medical School Hospital das Clínicas. To collect the data, participant observation, a field diary, in-depth interviews and photography exclusion interview, mainly at the informants' homes and in the hospital context, between January 2012 and June 2013. We privileged a prolonged engagement in the field, with concomitant data collection and analysis. The data were processed through inductive thematic analysis. The codes were identified, as well as four units of meaning: Explanation for the burn event, Identification of the danger, Burn prevention and Burn repercussions, which supported the construction of three thematic cores that provided the meanings: "Truly opening your eyes": seeing the possibility of the burn, "Not in here!": the exercise of control at home, and "A Brazilian cultural thing": from the "accident that happened" to the "change of habit". The meanings were explained by the anthropological concept of vulnerability. The burn prevention process in the domestic environment is very broad and needs involvement from different public sectors, as well as the community's enhanced awareness about this theme. It is only by interconnecting all stakeholders that, little by little, a cultural change of habits can be produced with a view to the reduction of the personal, social and programmatic vulnerabilities of children and their families to burns, strengthening the children and their family members individually and collectively
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2014-01-22
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.