• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Habilitation à Diriger des Recherches
DOI
https://doi.org/10.11606/T.59.2018.tde-27102021-174346
Document
Auteur
Nom complet
Claudio Marcondes de Castro Filho
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
Ribeirão Preto, 2018
Jury
Crippa, Giulia (Président)
Almeida, Marco Antonio de
Ferneda, Edberto
Moraes, João Batista Ernesto de
Silva, Helen de Castro
Titre en portugais
Redes de Bibliotecas Escolares em Portugal e Brasil: diálogos entre políticas públicas para a educação
Mots-clés en portugais
Biblioteca Escolar
Brasil
Educação
Livro e Biblioteca
Políticas públicas de leitura
Portugal
Rede de Bibliotecas
Resumé en portugais
Projeto desenvolvido nos campos da Biblioteconomia e da Ciência da Informação. Pretende verificar as políticas públicas do livro, leitura e biblioteca existentes em Portugal, estudando o conceito do Programa de Rede de Bibliotecas Escolares de Portugal (PRBE), seu modelo, suas características, sua estrutura organizacional, seu funcionamento, seu contexto de atuação e o uso do projeto político pedagógico como recurso educacional. A partir de um método dedutivo, a pesquisa - de caráter exploratório, descritivo, qualitativo e de análise documental - permite identificar as particularidades, oportunidades e dificuldades de inserção do bibliotecário nas redes de biblioteca escolar no Brasil e as singularidades dos profissionais portugueses. A pesquisa busca ainda apresentar convergências e divergências entre as políticas públicas culturais e educacionais do Brasil e de Portugal, discutindo hipóteses sobre uma possível aplicação e implantação de um padrão a partir da experiência do PRBE em redes de bibliotecas escolares brasileiras.
Titre en anglais
School Library networks in Portugal and Brazil: dialogues between public policies for education
Mots-clés en anglais
Book and Library
Brazil
Education
Library network
Portugal
Public policies of reading
School library
Resumé en anglais
Project for developed in the fields of Librarianship and Information Science. It intends to verify the public policies for book, reading and library which exist in Portugal, studying the concept of the School Libraries Network Program (PRBE) of Portugal, its model, its characteristics, its organizational structure, its operation, its context of action and the use of the pedagogical political project as an educational resource. Based on a deductive method, the research - of exploratory, descriptive and qualitative approach and of documentary analysis - allows to identify the particularities, opportunities and difficulties of insertion of the librarian in the school library networks in Brazil and the singularities of the Portuguese professionals. The research also seeks to present convergences and divergences between the cultural and educational public policies of Brazil and of Portugal, discussing hypotheses about a possible application and implantation of a pattern from the PRBE's experience into the Brazilian school libraries networks.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2021-11-03
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.