• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Habilitation Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2023.tde-11122023-193337
Document
Author
Full name
Mônica Caldas Ehrenberg
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Committee
Neira, Marcos Garcia (President)
Ferraz, Osvaldo Luiz
Freire, Ida Mara
Iavelberg, Rosa
Velardi, Marilia
Title in Portuguese
Corporalidade: do eu ao nós e as (re)significações da Educação Física
Keywords in Portuguese
Corporalidade
Educação Física
Formação continuada de professoras
Formação inicial de professoras
Abstract in Portuguese
No texto que segue desenvolvo o percurso vivido frente à compreensão de Educação Física que construí em minha trajetória, bem como os esforços empenhados para contribuir com professoras em formação e já formadas a fim de promover o reconhecimento desta área como responsável pela sistematização da linguagem do corpo. O entendimento de corporalidade evidenciado no texto aponta para a busca por compreender a Educação Física como constituinte da área da linguagem e, portanto reconhecida como área que legitima as práticas corporais de forma a serem compreendidas como artefatos construídos na cultura, sendo repletas de sentidos e passíveis de diferentes interpretações e significados. O caminho percorrido parte de uma prática corporal em específico, a dança, que a partir de sua experimentação com múltiplos significados vivenciados pelo coletivo da Cia Éxciton durante a graduação, permitiu o desabrochar do entendimento de Educação Física e um reconhecimento dos gestos como importante forma de comunicação com o mundo. Reconhecer a compreensão de Educação Física apresentada por professoras em formação e compreender o entendimento de Educação Física das professoras em exercício tem feito parte de um processo de investigação que aponta que a sensibilização e experimentação dos próprios corpos destas professoras (futuras e atuais) tem sido um rico caminho de ressignificação de suas concepções e de entendimento da área. O tempo da escrita deste texto perpassa o período de pandemia da Covid-19, o que de forma inesperada, dura, latente e cheia de repensar nos obriga a reencontrar a Educação Física e suas possíveis formas de entendimento e atuação. O fazer, o toque, o olhar foram ressignificados também através das telas de computadores, demandando uma compreensão para além do apenas fazer, exigindo um fazer refletido e sentido como dor em sua ausência.
Title in English
Corporeality: from I to we and the (re)meanings of Physical Education
Keywords in English
Corporeality
Physical Education
Teacher's initial training
Teachers continued training
Abstract in English
In this text I expound the path I followed in the kind of understanding of Physical Education that I built along my trajectory, as well as the efforts made to contribute to the work of teachers in training and already trained to promote the recognition of this field as responsible for the systematization of the language of the body. The understanding of corporeality exhibited in this text points to the endeavor of seeing Physical Education as an element in the field of language and, therefore, recognized as an area that legitimizes bodily practices to allow them to be seen as artefacts built within culture, filled with different senses, and subject to different interpretations and meanings. The path described here starts from a specific bodily practice, namely dance, which based on its experience with multiple meanings carried out within the collective Cia Éxciton during my undergraduate course, allowed the unfolding of a specific understanding of Physical Education and a recognition of gestures as an important form of communication with the world. Recognizing the understanding of Physical Education exhibited by teachers in training, and understanding the comprehension of acting Physical Education teachers, has been part of a process of investigation that reveals that the awareness and experimentation of these (future and current) teachers‟ own bodies has been a proficuous way of re-signifying their conceptions and understanding of the field. The time of writing this text coincides with the period of the Covid-19 pandemics, which forces us in a harsh and unexpected way, full of rethinking, to re-encounter Physical Education and its possible forms of understanding and action. Doing, touching, and looking were also re-signified through computer screens, demanding an understanding beyond the mere doing, one that requires a doing reflected and felt as pain in its absence.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-12-13
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.