• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Habilitation Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.46.2013.tde-28112020-124447
Document
Author
Full name
Paulo Alves Porto
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Committee
Toma, Henrique Eisi (President)
Filgueiras, Carlos Alberto Lombardi
Gutz, Ivano Gebhardt Rolf
Mortimer, Eduardo Fleury
Queiroz, Salete Linhares
Title in Portuguese
Explorando interfaces entre a história da ciência e o ensino de química: investigação de livros didáticos e desenvolvimento de estudos de caso em história da química
Keywords in Portuguese
Ensino de química
Estudos de caso em história da química
História da química
Historiografia da ciência
Livros didáticos
Abstract in Portuguese
Este texto crítico sistematiza algumas ideias a respeito da aproximação entre a história da ciência e o ensino de química. Situando-se em relação à literatura da área, este texto aponta para a necessidade de reflexões de natureza historiográfica para que a abordagem da história da ciência possa convergir com os objetivos educacionais da atualidade, tanto em termos do ensino de conceitos quanto em relação a discussões sobre as características do conhecimento científico. Tendo como referência a contemporânea historiografia da ciência, apresenta-se a análise de livros didáticos de química para os níveis médio e superior. Também são propostos alguns estudos de caso em história da química, com o intuito de se discutir possibilidades de sua utilização na formação de professores e no ensino médio.
Title in English
Exploring interfaces between history of science and chemical education: studies on textbooks and development of case studies in the history of chemistry
Keywords in English
Case studies in the history of chemistry
Chemical education
Historiography of science
History of chemistry
Textbooks
Abstract in English
This critical text presents possible links relating the history of science to chemical education. Considering the literature in chemical education, this text points to the need of an appropriate historiographical background in order to make the history of science approach converge to present-day educational goals. It is argued that history of science may be an important means to teach chemistry concepts, and also to discuss the characteristics of scientific knowledge. Contemporary historiography of science is used here as a theoretical framework for the analysis of high-school and university chemistry textbooks. Case studies in the history of chemistry are also presented, aiming at the discussion of possibilities for their use in initial and in-service teacher education and in secondary education
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2020-11-28
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.