• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Habilitation Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.39.2007.tde-23112023-151331
Document
Author
Full name
Umberto Cesar Correa
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2007
Committee
Tani, Go (President)
Bohme, Maria Tereza Silveira
Krebs, Ruy Jornada
Petersen, Ricardo Demétrio de Souza
Winterstein, Pedro Jose
Title in Portuguese
A prática constante-variada e a aquisição de habilidades motoras: efeitos da quantidade e do tipo de prática variada
Keywords in Portuguese
Aquisição de habilidades motoras
Estrutura de prática
Prática constante-variada
Processo adaptativo
Abstract in Portuguese
O objetivo desta pesquisa foi investigar os efeitos de diferentes quantidades das práticas variada aleatória e por blocos, após a prática constante, no processo adaptativo na aquisição de habilidades motoras. Foram realizados três experimentos que diferiram no componente da tarefa manipulado nas práticas variada aleatória e por blocos: velocidade do estímulo visual (experimento 1), padrão seqüencial de resposta (experimento 2) e velocidade do estímulo visual e padrão seqüêncial de resposta conjuntamente (experimento 3). Em todos os experimentos, o delineamento envolveu três quantidades de prática variada (18, 36 e 63 tentativas) e dois tipos de prática variada (aleatória e por blocos). Fez parte do delineamento, também, duas fases de aprendizagem (estabilização e adaptação). Nos três experimentos participaram crianças, as quais executaram a tarefa de tocar cinco alvos em uma seqüência pré-estabelecida, em integração a um estímulo visual. As variáveis dependentes foram os erros absoluto, variável e constante como medidas relativas ao alcance da meta da tarefa e o timing relativo e o tempo de resposta como medidas relacionadas à macro e à micro-estruturas do padrão de resposta. Os resultados dos três experimentos permitiram concluir que: a) há um nível ótimo de prática variada após a prática constante; b) esse nível corresponde a dezoito tentativas aleatórias envolvendo três velocidades do estímulo visual ou padrões sequenciais de resposta e a dezoito tentativas aleatórias ou por blocos envolvendo a combinação de três velocidades do estímulo visual e três padrões sequenciais de resposta; c) o nível ótimo é dependente do tipo de prática variada (por blocos ou aleatória) apenas quando ela se refere à manipulação de aspectos perceptivo e motor da tarefa em separado
Title in English
Constant-varied practice and the acquisition of motor skills: effects of the amount and type of varied practice
Keywords in English
Acquisition
Adaptive process
Constant-random practice
Motor skills
Practice schedule
Abstract in English
The aim of this research was to investigate the effects of different quantities of random and blocked varied practice, after constant practice, on adaptive process in motor sldll acquisition. Three experiments were conducted manipulating the task component in the random and blocked varied practices: visual stimulus speed (experiment 1); sequential response pattem (experiment 2); and visual stimulus speed and sequential response pattem simultaneously (experiment 3). In ali experiments the design involved three quantities of varied practice (18, 36, and 63 trials), and two types of varied practice (random and blocked). The design also involved two phases: stabilization and adaptation. Participants were children, which performed a task that consisted of touching response keys sequentially in conjunction with a visual stimulus. The dependent variables were the absolute, variable, and constant error related to the task goal, and the relative timing and response time to evaluate response pattem macrostructure and micro-structure, respectively. Altogether, the results of the three experiments allowed concluding that: (a) there is an optimal levei of varied practice after constant practice. (b) This levei corresponds to eighteen random trials of three visual stimulus speeds or sequential response pattems, and to eighteen random and blocked trials involving the combination of three visual stimulus speeds and three sequential response pattems. (c) The optimal levei is dependent of the varied practice type (blocked or random) only if this refers to the manipulation of perceptive and motor task aspects separately
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-11-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.