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Tesis de Habilitación
DOI
https://doi.org/10.11606/T.3.2017.tde-17112017-100617
Documento
Autor
Nombre completo
Helio Mitio Morishita
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2017
Tribunal
Brinati, Hernani Luiz (Presidente)
Amaral, Wagner Caradori
Carajilescov, Pedro
Hirata, Miguel Hiroo
Sales, Roberto Moura
Título en portugués
Controle e predição aplicado a veículos oceânicos.
Palabras clave en portugués
Controle
Controle de instalações propulsoras
Estimação de parâmetros
Predição
Sistema de posicionamento dinâmico
Resumen en portugués
Neste trabalho são apresentadas pesquisas relacionadas a dinâmica e controle de sistemas oceânicos que são o sistema de posicionamento dinâmico, predição de movimentos de um navio e controle de uma instalação propulsora. Em relação ao sistema de posicionamento dinâmico são apresentados os diversos componentes do sistema e discutido a natureza dos diversos esforços que atuam sobre um veiculo oceânico. O controlador do sistema de posicionamento dinâmico e projetado para uma plataforma semi-submersível, aplicando-se a teoria do controlador auto-ajustavel de mínima variância generalizada. Os movimentos do plano horizontal são considerados desacoplados e o desempenho do controlador e analisado através de simulação dinâmica. Os resultados mostram que este tipo de controlador mantem a plataforma dentro da precisão requerida embora apresente um desvio em regime permanente. A predição e efetuada para o movimento do jogo do navio considerando que o seu registro e uma serie temporal. O modelo utilizado para efetuar a predição e auto-regressivo de media móvel e os seus coeficientes são estimados recursivamente. São utilizados dados obtidos durante a prova de mar de um navio tipo fragata, e considerando um modelo único, são apresentados resultados de predição para diversas manobras da embarcação, que diferem no angulo de incidência da onda, estado de mar e a operação ou não do estabilizador.
Título en inglés
Control and prediction theory applied to the ocean vehicles.
Palabras clave en inglés
Controller of a propulsion
Dynamic positioning system
Prediction
Resumen en inglés
Research work related with dynamics and control of ocean and marine engineering system represented by dynamics positioning system, ship motion prediction and control of a marine power are shown. The study of a dynamic positioning system comprises a description of its major components and a analysis of the environmental forces and moments action on a floating unit. The design of the dynamic positioning system of a semi-submersible rig is presented. The sway, surge and yaw motion have been considered as a independent motion and the generalized minimum variance self-tuning control theory is applied to DPS. There is no explicit filtering process to the high frequency motions since the rig itself is a low pass filter because it is designed to be hydrodynamically transparent. The control performance is analysed by computer simulation. The results have shown the self- tuning DPS keeps position and heading of the besides a small off-set. The ship motion prediction is based on a auto regressive moving average model and its coefficients are estimated recursively using system identification . The adaptive prediction algorithm is applied to data obtained from sea trials of a frigate. The data comprises a set of different legs in which the heading and the ship speed were changed. A model with fixed order was used to predict the roll motion. A methodology to design a controller of a propulsion power plant is presented. The controller consist on different function and each control law is derived from propulsion system configuration and ship mission requirements. From steady state study are defined the set points to controller and a approach to set the gains of the controller is presented. The design of a CODAD propulsion plant is considered as typical example and results obtained from dynamic simulation are compared on from sea trials results.
 
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Fecha de Publicación
2017-11-30
 
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